Denník N

Zaniknú kiná? Skončíme pri Netflixe? Budeme dokola pozerať Priateľov? Ako vírus zmení zábavný priemysel

Horor Neviditeľný muž s Elisabeth Moss je namiesto kín na internete
Horor Neviditeľný muž s Elisabeth Moss je namiesto kín na internete

V Číne kiná otvorili a zase ich zavreli. Diváci sa stále boja vírusu. Nás môže to isté čakať o pár mesiacov.

Dva týždne po zatvorení väčšiny kín v Amerike si začína Hollywood pomaly pripúšťať, že pandémia natrvalo zmení tvár zábavného priemyslu, a to i v tom prípade, ak rýchlo prehrmí.

Situácia sa už nikdy nevráti do normálu, domnieva sa v časopise The Hollywood Reporter Rebecca Keegan, ktorá píše o tom, ako mení korona divácke návyky. Ako príklad uvádza príhodu Američana, ktorá by sa však nelíšila od skúsenosti diváka na Slovensku.

Nazvime ho Peter.

Peter a jeho priateľka sa chceli vybrať do kina. Bol začiatok marca, multiplexy hrali nový hororový sci-fi film Neviditeľný, na ktoré ich lákali citylighty s tvárou herečky Elisabeth Moss v bratislavských uliciach.

Lenže kým sa vychytili na rande, všetky kiná zatvorili a zrušili program. Peter nikdy nebol fanúšikom streamovacích služieb, ale teraz docenil, že americký film, ktorý chceli vidieť, je dostupný aj online cez službu Apple TV.

Peter si vypočítal, že 20 dolárov za „požičanie“ filmu na 48 hodín nie je veľa peňazí v porovnaní s dvoma vstupenkami do multiplexu, nehovoriac o tom, že si môžu snímku pozrieť v súkromí na svojom gauči a odskočiť si na záchod bez toho, aby im utiekol dej.

Peter možno príde streamovaniu na chuť, predplatí si Netflix. A keď multiplexy o mesiac či o dva znovu otvoria, možno ani nebude mať chuť vyraziť do kina. Nebude musieť cestovať, zložito parkovať, predierať sa davmi v nákupnom centre, stáť v rade na lístky a pritom sa po celý čas stresovať, či neprídu neskoro. Film si pustí doma.

Predpoveď, že dnešná kríza urýchli už rozbehnutú digitálnu streamovaciu revolúciu, doteraz len zabrzdenú rozličnými prekážkami, spája všetky prognózy, ako zmení pandémia zábavný priemysel. Ľudia budú pohodlnejší a budú obsah sledovať online.

Z užívateľského a krátkodobého hľadiska toto nevyzerá ako problém, no s väčšími obavami hľadia do vzdialenejšej budúcnosti ďalšie články reťazca: producenti, distribútori a kiná.

Spasí streaming Hollywood? Alebo sa vrátia do kín diváci? Budú sa mať vôbec kam vrátiť? Kiná dlho bojujú s digitálnym pirátstvom aj s nástupom Netflixu, tržby im globálne dlhodobo klesajú. Nebude toto posledný úder, z ktorého sa kiná nestihnú spamätať?

Ďalšia vlna epidémie

Za normálnych okolností by sa v týchto týždňoch práve rozbiehala letná blockbusterová sezóna. Davy by chodili do kín na dobrodružnú akčnú drámu Mulan, deviaty diel série Rýchlo a zbesilo či na bondovku No Time to Die. Teraz sa premiéry blockbusterov odložili, niektoré na jeseň, niektoré až na jar a ďalšie na neurčito.

Škody v takom prípade, ak boli kiná do konca mája zatvorené, Hollywood vyčíslil na 17 miliárd dolárov a nikto si príliš nechce predstavovať, čo by pre nich znamenalo, keby boli zatvorené až do konca leta.

Stopku majú aj filmové produkcie. Pre koronu prerušili nakrúcanie druhého Avatara. Odložené je nakrúcanie seriálu Pán Prsteňov, ku ktorému sa producenti možno už nevrátia. Hollywood zamestnávajúci 150-tisíc ľudí lobuje o podporu u politikov, ale v situácii, keď hrozí kolaps zdravotníctva, zaznievajú hlasy, že zábavný priemysel nepatrí do priorít.

Že to kiná nebudú mať jednoduché, keď znovu otvoria, a že návrat k stabilnej návštevnosti nemusí byť vôbec taký samozrejmý, ako si predstavujeme, ukazuje dnes Čína.

V polovici marca, teda v čase, keď americké kiná ešte len začali zatvárať v obave pred šíriacim sa vírusom, otvorilo po skončení karantény prvé čínske kino Xinjiang Golden Palm Cinema v západočínskom meste Urumči. Rodičom s deťmi ponúkali voľný vstup, ale

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Koronavírus

    Kultúra

    Teraz najčítanejšie