Denník N

Poučenie z kauzy Váhostav, alebo prečo je nevyhnutná štátna pomoc každej firme

Protesty poškodených stavbárov počas reštrukturalizácie Váhostavu. Archívne foto - TASR
Protesty poškodených stavbárov počas reštrukturalizácie Váhostavu. Archívne foto – TASR

Autor je zakladateľ a majoritný vlastník Finstatu

Bankrot firmy, v slovenskej legislatíve konkurz, neznamená, že majiteľ firmy príde o peniaze vložené do svojho podnikania.

Práve naopak, keď majiteľ pošle svoju firmu do konkurzu, robí to preto, že chce svoje straty preniesť na niekoho iného. S pomocou skúsených konkurzných právnikov hľadá spôsob, ako dodávateľom neuhradiť faktúry, štátu DPH, poisťovniam odvody a zamestnancom platy.

Najznámejší slovenský prípad, keď sa jedna firma zachraňovala na úkor svojich dodávateľov, je kauza Váhostav. Váhostav nezaplatil faktúry obrovskému množstvu svojich dodávateľov – iným stavebným firmám, ale aj množstvu malých firmičiek a živnostníkov.

Po Váhostave nasledovali bankroty ďalších stavebných firiem v reťazci. Dodávateľ Váhostavu nedostal svoje peniaze a snažil sa zachrániť konkurzom alebo reštrukturalizáciou. Teda preniesol svoje dlhy a straty na niekoho iného.

Dnešné ekonomické problémy spôsobené pandémiou zasahujú oveľa viac sektorov, ako je len stavebníctvo. Priamo ohrozené sú všetky zatvorené prevádzky a nepriamo všetci ich dodávatelia a následne reťazovo celá ekonomika.

Už dnes krízoví manažéri, majitelia firiem a s nimi najlepší konkurzní právnici pripravujú scenáre, čo urobiť vo svojich firmách.

Poslať firmu do konkurzu, teda nezaplatiť dodávateľom, štátu a poisťovniam, aby sa zachránil majiteľ, je scenár číslo

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Koronavírus

    Ekonomika

    Teraz najčítanejšie