Pre karanténu stratili to, čo si najviac na svojej práci cenia. Ako dnes fungujú malí kníhkupci a antikvariátnik

Na fasáde banskoštiavnického Antikvariátika nájdete police s knihami zabalenými do nepriehľadného papiera. Sú to „knihy v rúšku“, a aká kniha je vnútri, sa dozviete len z krátkej charakteristiky na obale. Môžete si ich vziať za 2 eurá, ktoré hodíte do pokladničky. Aj keby však každý okoloidúci za knihu dobrovoľne zaplatil, antikvariát to nezachráni. Ako v čase karantény prežívajú malé kníhkupectvá a ako si od nich môžete kúpiť knihy? Akú výhodu majú automatické dvere alebo kasa umiestnená pri vchode?
Zabúchajte
Niektorí z kníhkupcov, ktorí na slovenskom knižnom trhu pôsobia dvadsať-tridsať rokov, sa len ťažko zžívajú s obdobím, keď sa život presunul do online priestoru. Zrazu sú odkázaní na to, čo zatracovali a čo nikdy robiť nechceli – teda prezentovať sa online, nakrúcať videá, pracovať s Instagramom. Zákazníkom sa prihovárajú prostredníctvom videí, predstavujú na Facebooku nové tituly a vysvetľujú, ako si objednávať knihy.
Vinou karantény stratili to, čo si najviac na svojej práci cenia a vyzdvihujú – osobné stretnutia a blízky kontakt so zákazníkmi –, a sú vďační za to, že majú aj internetové obchody a že môžu komunikovať prostredníctvom sociálnych sietí. Pandémia však fatálne zasiahla aj tých mladších. „Dostali sme do daru čas, ktorý môžeme využiť na reštart, ak situáciu uchopíme zo správneho konca. Dobehnúť tento výpadok príjmov nebude ľahké. Len jednoduchým navrátením sa do starých koľají to nepôjde,“ hovorí Adam Berka z bratislavského 82 Bøok & Design Shõp.
„Ak by ste si chceli vyzdvihnúť objednávku, zabúchajte. Ak by ste potrebovali knihu, zabúchajte. Ak nás chcete pozdraviť, zabúchajte a zakývajte,“ inštruujú cez sociálne siete zákazníkov kníhkupci zo žilinského kníhkupectva Artforum. Za tri týždne v karanténe sa celý predaj a komunikácia so zákazníkmi presunuli do online priestoru, no už pár dní po vyhlásení karantény zaviedli aj osobné odbery – vďaka automatickým dverám si môže zákazník knihu vyzdvihnúť bez kontaktu s kníhkupcami: knihy však doručia aj kuriérom alebo v rámci Žiliny osobne.
Vedúci Ľuboš Mišík vraví, že dva-tri týždne bez tržby sú pre takéto kníhkupectvo absolútne likvidačné: „Sme malá firma s dva a pol zamestnancom a nemáme iný príjem ako z kníh, ktoré predávame.“ Budúcnosť napriek tomu nevidí úplne čierno: „Zmenilo sa všetko a všetko sa robí inak a je to veľmi zaujímavé. Naši priatelia a zákazníci nám píšu nádherné správy a emaily. Snažia sa objednávať knihy podľa svojich možností a tak nás podporovať. Dávajú nám obrovskú energiu.“
Maličké pezinské Artforum funguje 5 rokov a majiteľ Rišo Soso Molnár podobnú krízu ešte nezažil. Vo svojom videu na Facebooku ukazuje prázdne kníhkupectvo a hovorí o nových knihách, ktoré prišli, no nie je s kým sa o nich rozprávať, zdieľať radosť z nich. Knihy v rámci mesta doručuje zákazníkom priamo domov. „Je to momentálne môj jediný zdroj príjmov. Síce zhruba o 70 % obmedzenejší, ale aspoň kvapká, keď neprší,“ vraví.
Bežný rabat kníhkupca je okolo 33 %, z jednej knihy, ktorá stojí 10 eur, tak dostane 3 eurá, z toho však ešte odvádza daň a platí všetky náklady. Ani avizovaná pomoc štátu živnostníkom mu zatiaľ veľmi nepomôže.

V trochu odlišnej situácii sú kníhkupectvá, ktoré majú aj internetový predaj. Tomáš Lazar zo známeho banskoštiavnického Antikvariátika zatvoril kamennú predajňu ešte pred vyhlásením karantény – predávajú sem knihy najmä starší ľudia – a celý predaj presunul do e-shopu. Veľmi si cení kuriérov a poštu, možnosť platiť bezkontaktne. Knihy z Antikvariátika si môžete objednať online a vyzdvihnúť aj v balíkoboxoch pošty a v rámci Banskej Štiavnice vám knihy prinesú až domov.
Antikvariátik sídli v pôvabných priestoroch pod klenbami na Trojičnom námestí, predáva aj staré tlače, rytiny a mapy. „Je menej priestoru sa o knihách osobne rozprávať a to je pre mňa veľmi nepríjemné,“ hovorí Tomáš Lazar, no napriek tomu rozmýšľa, ako spojiť staré knihy napríklad so sociálnou sieťou Tik Tok alebo ako využiť fakt, že takmer každé dieťa chce dnes byť youtuber – videá o počítačových hrách by sa dali robiť aj o knihách. Preto by rád zapojil do práce svoje deti aj deti kolegov a nechal sa obohatiť o ich pohľad na vec.
Na plné obrátky sa rozbehol aj e-shop bratislavského Artfora, ktoré prednedávnom oslávilo 30 rokov – a zatiaľ ustálo prechod na trhové hospodárstvo, finančnú krízu aj väčšie personálne a generačné zmeny. Vôbec prvý slovenský knižný e-shop však neuživí všetkých zamestnancov napriek tomu, že sa z kníhkupectva presunuli do suterénneho skladu na Kozej ulici, kde sa z nich stali skladníci a baliči internetových zásielok.
E-shop má aj kníhkupectvo Christiania, ktoré v Poprade funguje od 90. rokov a sídli v impozantných priestoroch na Námestí sv. Egídia. Podľa Štefana Hamzu, ktorý tu začínal ako brigádnik a kníhkupectvo posledné roky vedie, Poprad