Denník N

Flexikonto je veľmi žiadané, keď je zle, ale nenávidené v dobrých časoch, vraví odborár z Jaguaru

Foto - archív Petra Mrázika
Foto – archív Petra Mrázika

Peter Mrázik šéfuje Moderným odborom v najmladšej automobilke na Slovensku Jaguar Land Rover, ktorej výroba momentálne stojí. Tieto odbory zároveň zastupujú aj zamestnancov vo firme Amazon, ktorí naďalej pracujú.

Rozumie, že počas odstávky automobilovej fabriky môže jej vedenie pri výplatách v kombináciách zohľadňovať dovolenky, prekážku na strane zamestnávateľa, ošetrovné od štátu či jeden špeciálny nástroj navyše: takzvané konto pracovného času, ktoré vie potlačiť ľudí, aby pracovali na úver v dobrých časoch, a v zlých si, naopak, firma môže predplatiť odpracované hodiny u zamestnancov.

Výrobcovia áut volajú najmä po spoluúčasti štátu v preplácaní platov výmenou za neprepúšťanie.

Mrázik vysvetľuje:

  • či tento nápad vidia ako dobré riešenie aj v odborárskych kruhoch,
  • ktorí zamestnanci dostávajú najväčšie percento z platu, aj keď sú doma,
  • či sa krízové nástroje výplat dajú spravodlivo rozdeliť medzi zamestnancov,
  • ako dlho predpokladá, že automobilky vedia ustáť túto situáciu bez zmeny,
  • prečo sa mu nepozdáva, ako naďalej funguje Amazon v Seredi.

Jaguar Land Rover teraz nevyrába. Koľko ľudí je doma bez možnosti home officeu?

Je to drvivá väčšina zamestnancov výroby. Tí, čo sú naďalej v závode, sú tímy, ktoré robia práce potrebné s nábehom nášho strategického produktu Defender.

Čo robia ľudia, ktorí zostali v závode pracovať na modeli Defender?

Pripravujú linky a samotný model auta, ale nie je to veľa ľudí.

Koľko má teraz nitriansky závod zamestnancov?

V závislosti od potreby závodu sa počet pohybuje od 2800 do 3000 ľudí.

Koľko ľudí pracuje v administratíve, takže teraz robia z domu?

Prácu, aj tú z domu, robia len tí, ktorí sú nevyhnutní pre prevádzkové činnosti. Celkovo podľa môjho odhadu to teraz môže byť asi 500 ľudí, ktorí v závode aktuálne nie sú..

Približne 2300 ľudí nedobrovoľne zostáva doma…

Neviem, či nedobrovoľne.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Koronavírus

    Rozhovory

    Ekonomika, Slovensko

    Teraz najčítanejšie