MediaBrífing: Ktorým médiám ľudia veria v dobe koronavírusu (prieskum)
[Už len do konca týždňa môžete podporiť kvalitnú a nezávislú žurnalistiku v maďarčine (napunk.sk/2024). Maďarský projekt Denníka N Napunk bude v tejto dobe ešte dôležitejší. ]
Dobrý deň! MediaBrífing je piatkový newsletter o internete a žurnalistike. Tento týždeň sa v ňom dočítate:
- Ktorým zdrojom informácií veria Slováci.
- Ako kríza postihla slovenské médiá.
- Penta sa zbavila kritických novinárov v Trende.
- Fínsko informuje občanov o koronavíruse aj s pomocou influencerov.

V čase koronakrízy veria Slováci najmä tradičným médiám a svojim blízkym. Tomu, čo odznelo v televízii, dôverujú takmer dvakrát viac ako informáciám zo sociálnych sietí a internetových diskusných fór. Vyplynulo to z prieskumu agentúry Focus pre Denník N.
Informáciám z televíznych správ a debát dôveruje viac ako 84 percent opýtaných. Na druhom mieste sa so 76-percentnou dôverou umiestnili rádiá.
Ďalším dôveryhodným zdrojom informácií sú rozhovory s rodinou, priateľmi a známymi, ktorým verí až 72 percent respondentov. Štvrté skončili články v novinách – či už v tlačenej alebo online forme – skôr alebo úplne im verí viac ako 70 percent respondentov.
Naopak, Slováci sa úplne nespoliehajú na informácie z diskusných fór, sociálnych sietí a blogov.

Študenti sociálnym sieťam neveria
Takmer 25 percent respondentov povedalo, že televízii úplne veria, žiaden iný zdroj informácií nemá takú veľkú dôveru – dokonca aj rozhovorom s blízkymi úplne verí len 15 percent opýtaných. Dobrý výsledok TV môže byť aj odrazom zmien vo vysielaní slovenských staníc, ktoré ku kríze pristúpili zodpovedne a špeciálne sa jej venujú.
Z prieskumu tiež vyplynulo, že 10 percent študentov o sebe tvrdí, že televíziu nesleduje. No tí, ktorí ju sledujú, jej aj vysoko dôverujú.
Študenti sú tiež skupina obyvateľstva, ktorá najmenej dôveruje