Denník N

Ekonomický newsfilter: Prečo sa žilinská Kia rozbieha ako prvá a ako veľmi chýba pomoc veľkým firmám

Žilinská automobilka Kia. Foto N - Tomáš Benedikovič
Žilinská automobilka Kia. Foto N – Tomáš Benedikovič

Keďže Európska komisia pre koronavírus uvoľnila ruky vládam, aby mohli bez obmedzení dotovať aj mzdy zamestnancov v podnikoch, tento týždeň zrejme konečne dôjde aj na pomoc veľkým firmám.

Malé firmy sú o krok ďalej. Podniky, ktoré vláda priamo odstavila, môžu žiadať o príspevok na mzdy už dnes, ďalšie od stredy. Peniaze by mohli dostávať po Veľkej noci.

Čo sa deje v tuzemskom svete podnikov, sme zhrnuli do 1150 slov, čo je tradičných 5 minút čítania. Biznis sleduje Ivan Haluza.


1. Žilinská Kia sa rozbieha, lebo na rozdiel od iných automobiliek má odbyt stále dobrý

Žilinská Kia ako jediná z tuzemských štyroch automobiliek už ďalej neposúva svoju dvojtýždňovú odstávku a od dnešného rána znova rozbieha výrobu. I keď nepôjde na obvyklé tri, ale iba na dve zmeny.

Je to vzpruha aj pre stovky tunajších subdodávateľov automobilového priemyslu, keďže aj im sa tak postupne obnovujú kontrakty.

Prečo je práve Kia prvá:

  • Až polovica výroby žilinskej automobilky smeruje na trhy mimo Európy, ktoré boli zasiahnuté slabšie. Kia má tak stále dosť objednávok.
  • Celosvetovo má Kia lepšie predaje ako väčšina iných automobiliek. Za marec klesli globálne predaje tejto značky len o šesť percent, v domovskej Južnej Kórei išli dokonca hore o 15 percent a aj na v súčasnosti najťažšom európskom trhu klesli len o 11 percent.
  • Samotná Južná Kórea patrí k štátom, ktoré koronavírus zvládajú najlepšie, a takisto nákazová situácia na Slovensku nie je vďaka rýchlym opatreniam vlády a disciplinovanosti občanov až taká dramatická.
  • Počas odstávky si žilinská fabrika mohla pripraviť potrebné zásoby ochranných pomôcok.

Čo môže nasledovať:

Nitriansky Jaguar Land Rover a trnavský Peugeot Citroën sa znova rozbehnú najskôr po Veľkej noci, najväčšia domáca automobilka bratislavský Volkswagen najskôr až po 19. apríli.

Európa po koronakríze zrejme zjemní svoj tlak na ekologizáciu výroby automobilov. Automobilky asi dostanú na náročné investície do elektromobility i iných alternatívnych pohonov viac času, ako sa pôvodne čakalo.

Slovenské ministerstvo hospodárstva už pozastavilo dotácie na elektromobily a zrušilo aj výzvu na elektronabíjačky. Šetrí peniaze na záchranu priemyslu.

A čo hrá v prospech domácich automobiliek:

Dnes na dennike.sk

Ekonomický newsfilter

  • Ekonomický newsfilter Denníka E píšu skúsení editori Oliver Brunovský, Ján Kováč a Radoslav Tomek
  • Nové vydanie sumáru najdôležitejších udalostí z ekonomiky a spoločnosti vychádza každý deň najneskôr o 7:00 ráno, súčasne so zverejnením na webe posielame aj newslettrovú verziu (aktivujte si odber tu)
  • Do 8:00 ráno garantujeme zverejnenie audioverzie pre predplatiteľov, ktorí si ho môžu vypočuť na webe alebo v aplikácii Denník N
  • Ostatní poslucháči si ho môžu vypočuť po 12:00 na kanáli Denník E kdekoľvek počúvate podcasty

Iné podcasty Denníka N

Ekonomika

Teraz najčítanejšie