Denník N

Viete, z čoho sa skladá bicykel a ako funguje? Ľudia preceňujú svoje znalosti

Ilustračné foto – AP
Ilustračné foto – AP

Ľudia preceňujú porozumenie pre predmety, ktoré dennodenne používajú. Vedeli by ste napríklad zo základných dielov – ako je rám, pedále či reťaz – správne zostaviť bicykel a rozumiete tomu, ako funguje?

Práve prebieha Tour de France, Slováci majú v pelotóne svoje horúce želiezko v ohni – ideálny čas vyskúšať sa z toho, ako dobre poznáme taký obyčajný predmet, s ktorým sme dennodenne v kontakte, akým je bicykel.

Možno si hovoríte, že bicykel nie je žiadna záhada – pedále poháňajú reťaz a tá roztočí koleso. Jasné ako facka. Lenže konštrukcia bicyklov je seriózna veda. A keď príde rad na nás laikov, zrazu s prekvapením zistíme, že vlastne nevieme, ako obyčajný bicykel funguje. Zistila to psychologička Rebecca Lawsonová z univerzity v Liverpoole v pôvabnom článku z roku 2006.

Lawsonová najskôr účastníkov experimentu požiadala, aby na škále od 0 po 7 ohodnotili svoju znalosť toho, ako funguje bicykel. Potom dostali za úlohu doplniť do nákresu bicykla rám, pedále a reťaz. Z výsledkov vyplynulo, že až 44 percent ľudí urobilo chybu pri dopĺňaní aspoň jednej z týchto častí do konštrukcie bicykla.

Do obrázka bicykla doplňte symboly rámu, pedálov a reťaze. Reprofoto - Lawsonová (2006)
Do obrázka bicykla doplňte symboly rámu, pedálov a reťaze. Reprofoto – Lawsonová (2006)

V druhom zadaní mali ľudia vybrať zo sady štyroch obrázkov ten, ktorý bicykel – pokiaľ ide o umiestnenie rámu, pedálov a reťaze – zobrazoval adekvátne. V tomto prípade chybovali ľudia v 40 percentách. Keď potom opätovne hodnotili svoje porozumenie pre bicykle, výrazne ho znížili, keďže boli konfrontovaní so svojou neznalosťou.

Určite, ktorý z bicyklov zobrazuje najviac obvyklú pozíciu rámu, pedálov a reťaze. Reprofoto - Lawsonová (2006).
Určite, ktorý z bicyklov zobrazuje najobvyklejšie umiestnenie rámu, pedálov a reťaze. Reprofoto – Lawsonová (2006)

V druhom experimente Lawsonová zistila, že chýb – hoci v menšom množstve – sa dopúšťali aj „experti“, čiže ľudia, ktorí sa bicyklovali pravidelne, minimálne raz do týždňa.

Ilúzia hĺbky vysvetlenia

Lawsonovej zistenia zapadajú do existujúceho výskumu o tom, že ľudia majú tendenciu preceňovať porozumenie pre javy a predmety, ktorým však v skutočnosti rozumejú len veľmi málo. Tento jav dostal pomenovanie „ilúzia hĺbky vysvetlenia“ (illusion of explanatory depth).

Leonid Rozenblit a Frank Keil, obaja z Yale University, zaviedli termín v článku z roku 2002. Zistili, že ľudia nadhodnocujú porozumenie pre predmety, ako sú šijací stroj, splachovací záchod alebo zips. Philip Fernbach z univerzity v Colorade a tím odhalili, že ilúzia sa netýka len predmetov: podliehame jej aj v prípade politických otázok (napríklad zavedenie rovnej dane) alebo problematiky súvisiacej so zvýšením či znížením dôchodkového veku.

Pôvod ilúzie

Otázkou je, prečo k tomuto javu dochádza. Jednou z príčin je, že keď poskytujeme vysvetlenia nejakých predmetov, máme ich často pred sebou. Z toho mylne usudzujeme, že porozumenie pre daný predmet či jav je takpovediac v našej hlave, hoci skutočnosť ja taká, že sme ho len odčítali z veci, ktorá je pred nami. Tento deficit sa prejaví až vtedy, keď máme objekt popísať bez toho, aby sme ho videli, myslia si Rozenblit a Keil.

Ďalším dôvodom je, že napríklad otázka, ako funguje záchod, má viacero úrovní vysvetlení – vrátane inštalatérskeho (trúbky, …) alebo fyzikálneho (ako sa voda točí a splachuje, …). Problém je, že sa mylne domnievame, že ak rozumieme jednému z nich, rozumieme aj druhému. Nie je to však pravda.

Za tretí dôvod považujem skutočnosť, že ľudia trpia iluzórnou predstavou o vlastnej výnimočnosti, ktorá chráni naše ego pred nástrahami krutého sveta. Žiaci si napríklad myslia, že majú lepšie líderské schopnosti ako ich kamaráti, takmer každý vysokoškolský učiteľ si o sebe myslí, že je lepší profesor ako jeho kolegovia, a takmer každý z nás je presvedčený, že je lepší šofér ako zvyšok populácie (efekt iluzórnej nadradenosti, self-serving bias). Ak by sme sa túlali svetom a neustále si pripomínali, že vlastne ničmu nerozumieme, malo by to zrejme neblahé účinky na našu orientáciu v ňom.

Ak sa o bicykloch chcete dozvedieť viac, pozrite si nasledujúce video od MinutePhysics:

Dostupné z: PubMed

Omyly mysle

Veda

Teraz najčítanejšie