Denník N

Za logo Slovenskej potraviny zaplatil štát 990 eur, podľa odborníkov tak aj vyzerá

Základ zadania loga bol podľa ministerstva pre bravčové mäso. Foto – N
Základ zadania loga bol podľa ministerstva pre bravčové mäso. Foto – N

Nové označenie na slovenské produkty vytvorila absolventka masmediálnej a marketingovej komunikácie s grafickou praxou. Odborníci jej logo kritizujú.

Jedni sa na ňom zabávajú a hľadajú v ňom skryté významy. Ďalší logo Slovenská potravina kritizujú, považujú ho za priveľmi popisné a nezvládnuté, napríklad z pohľadu jeho zmenšovania na obaly.

No sú aj ľudia, ktorým sa páči, tvrdia, že je jednoduché, čisté a výstižné.

Koľko však logo stálo a kto ho vyrobil? Ministerstvo pôdohospodárstva vedené Ľubomírom Jahnátkom (Smer), ktorý zvýhodňoval viacerých svojich známych z Komjatíc, to pri prezentácii loga neprezradilo.

Ľudí to pritom zaujíma, svedčia o tom aj príspevky, ktoré sa objavili v diskusii. Naznačujú, že na logu isto niekto dobre zarobil.

[poll id=“123″]

Vošli sa pod tisíc eur

Tí, ktorí očakávajú, že sa na grafickom návrhu niekto veľmi nabalil, však budú zrejme sklamaní. Podľa ministerstva pôdohospodárstva cena za návrh loga neprekročila tisíc eur.

„Odplata za vytvorenie loga a vypracovanie kompletného brandmanuálu  pre ďalšie použitie bola 990 eur,“ informoval Denník N Marek Molitoris z odboru marketingu a komunikácie kancelárie ministra.

Hoci má logo Slovenská potravina 11 rôznych verzií, podľa toho, na aké produkty sa má použiť, pôvodne ministerstvo zadalo návrh na vytvorenie  loga na bravčové mäso. Podľa Molitorisa však žiadalo, aby sa dalo flexibilne aplikovať aj na ďalšie komodity.

20150709_132531 (1)

„Zadanie pre vytvorenie loga bolo predovšetkým v textovej časti ’slovenská potravina’, po dohode s podnikateľskou sférou bolo doplnené o ’kvalitná a kontrolovaná’,“ dodal.

Logo Slovenská potravina

  • je určené na označenie 11 druhov poľnohospodárskych produktov, ktoré sú stopercentne zo Slovenska,
  • dá sa použiť na bravčové, hovädzie, kozie a jahňacie mäso, hydinu, ryby, ovocie, zeleninu, zemiaky, med a vajcia,
  • označenie je dobrovoľné,
  • potraviny s logom bude priebežne kontrolovať Štátna veterinárna a potravinová správa.

Podľa grafického dizajnéra Juraja Blaška je cena 990 eur za sériu jedenástich log podhodnotená. „A to zrejme vysvetľuje nízku kvalitu spracovania. Profesionálne grafické štúdio alebo grafický dizajnér by za tú sumu nebol schopný či skôr ochotný logá v tomto rozsahu a v najvyššej kvalite zrealizovať,“ reagoval pre Denník N.

Nemyslí si však, že v tomto prípade je to šetrenie na správnom mieste. „Pretože konečným dôsledkom je, že nekvalitné logo má označovať kvalitnú slovenskú potravinu,“ dodal Blaško.

Mimo dnešných trendov

Kreatívnemu riaditeľovi reklamnej agentúry Wiktor Leo Burnett Martinovi Ondruškovi logá veľmi pripomínajú časy neslávne známeho počítačového programu Corel. Ale aj obrázky zo súčasných lacných fotobánk, čo po zadaní pár kľúčových slov vyhodia riešenia, ku ktorým stačí doplniť len text.

„Je veľká škoda, že v dobe, keď sa na mnohých stránkach venujúcich sa dizajnu prezentuje veľa šikovných mladých dizajnérov, ktorí sledujú trendy, sa na štátnej úrovni stretávame s takýmito retro-neretro nepodarkami,“ zhodnotil Ondrušek logo.

Myslí si, že z návrhu loga je cítiť Slovensko, napríklad vďaka prvoplánovej trikolóre s mašličkou. „Ale z pohľadu grafického dizajnu sú naozaj priemerné,“ vysvetľuje.

Po technickej ani výtvarnej stránke nespĺňa logo Slovenská potravina kritériá súčasných trendov v grafickom dizajne ani podľa Blaška. „V celej sérii log chýba kvalitná grafická koncepcia, nápad a remeselné spracovanie, vraví.

S jeho umiestnením na produkty môžu mať výrobcovia problém. „Logo sa má používať v malých veľkostiach na obaloch potravín, ale úroveň spracovania detailov v logu spôsobí, že bude v malých veľkostiach úplne nečitateľné, vraví Blaško.

Výtvarnú štylizáciu zvierat v logách považuje odborník na grafický dizajn za slabú, porciovanie zvierat pomocou linky za prvoplánové, v prípade jahňacieho mäsa až smiešne. „Symboly sú spracované príliš ilustratívne s množstvom zbytočných detailov a so zlým kompozičným umiestnením v logu. Celkovo hodnotím túto sériu log ako výsledok neprofesionálnej až amatérskej práce, dodal.

 Slovenská potravina

  • Toto dobrovoľné označenie notifikovala Slovensku Európska komisia s účinnosťou od 1. júla 2014.
  • Podmienkou označenia je, že najmenej 75 % surovín a prísad do výrobku musí byť z produkcie na Slovensku a celý výrobný proces musí prebiehať na jeho území.
  • Jedenásť druhov potravín, na ktoré je určené nové logo, má len jednu zložku a je 100 % zo Slovenska. 

Ostala v anonymite

Nejasný je pritom spôsob, ako štát autora loga vybral a kto ho vôbec vytvoril. Pri sume nižšej ako tisíc eur ministerstvo nemuselo podľa zákona o verejnom obstarávaní robiť na návrh loga súťaž.

Či štát oslovil viac ľudí a z nich vyberal, alebo ho zadal konkrétnemu človeku, nie je zrejmé. Na webe ministerstva ani v Centrálnom registri zmlúv sme nenašli zmienku o tom, kto logo navrhol.

Ani v odpovedi, ktorú dostal Denník N z ministerstva, meno autora loga nebolo. „Vytvorila ho absolventka masmediálnej a marketingovej komunikácie s grafickou praxou v grafickom štúdiu,“ naznačil Molitoris.

Meno nepovedal ani pri následnom telefonáte s tým, že do odpovede Denníku N vypracovanej na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám poskytol všetky informácie, ktoré dostal.

Na následné otázky, ktoré sa týkali spôsobu výberu autorky loga a zverejnenia jej mena, ministerstvo v termíne nereagovalo.

Je to vec prestíže

Šéf Transparency International Gabriel Šípoš nevidí dôvod na tajenie spôsobu výberu ani mena autorky loga. „Najneskôr, keď ministerstvo bude platiť faktúru, to meno musia zverejniť,“ dodal.

Pripomína, že vytvorenie loga, ktoré zadal štát, je aj vecou prestíže. „Viem si predstaviť, že ak niekoho vyberú, aby vytvoril také logo, môže ho to zvýhodniť pri získavaní ďalších zákaziek,“ dodal Šípoš.

Teraz najčítanejšie