Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Na SME sú články prvú hodinu zadarmo, Aktuality znižujú platy, Refresher má 5000 predplatiteľov

Dobrý deň. V slovenských médiách sa dejú veľké zmeny, na ktoré sa v dnešnom MediaBrífingu zameriame. Okrem iného sa dočítate:

  • Ako sa darí médiám SME, Aktuality, Joj, RTVS, Refresher, Pravda, Dnes24 a Denník N.
  • Ktoré weby informovali Slovákov o koronavíruse a voľbách.
  • Facebook dá 3 milióny eur európskym médiám.
  • Víťaz a porazený týždňa, titulka týždňa.

Ilustračné foto – TASR

SME: všetky články prvú hodinu zadarmo

Všetky články na webe denníka SME možno čítať prvú hodinu od zverejnenia na titulke aj bez predplatného. Redakcia sa inšpirovala nápadom švédskeho vydavateľstva Mittmedia, o ktorom sme písali v septembri. Mittmedia vlastní sieť regionálnych médií, ktoré sú na webe kompletne zamknuté, zadarmo majú články len prvú hodinu.

„Prvotnou myšlienkou nebolo mať len viac predplatiteľov, ale mať viac denných návštev,“ vysvetlil nový model spoplatnenia Peter Mačinga, člen Predstavenstva vydavateľstva Petit Press vydávajúceho aj denník SME. Smečko teda chcelo efektívnejšie osloviť ľudí, ktorí si z princípu nechcú platiť za obsah na webe. Avšak keďže pre pandémiu koronavírusu médiám dramaticky klesajú príjmy z inzercie a predaja tlačených titulov, vydavateľstvo sa rozhodlo model upraviť a podmieniť čítanie článkov zadarmo registráciou. Kto sa zaregistruje, môže si prečítať celý článok počas prvej hodiny bezplatne. Vydavateľ verí, že sa ich časom podarí skonvertovať na platiacich čitateľov.

Pri prémiových článkoch na titulke SME už vidno časomieru a čitatelia tak vedia, dokedy bude článok odomknutý. Časomiera je aj v každom zamknutom texte.

SME malo koncom minulého týždňa takmer 50-tisíc predplatiteľov, za posledný mesiac ich počet stúpol o 8,7 percenta. V marci 2019 malo SME necelých 36-tisíc predplatiteľov, uviedol Mačinga.

SME zároveň v marci prvý raz v histórii navštívilo viac ako 3 milióny ľudí.


Aktuality: dočasné znižovanie platov o pätinu

Tri milióny návštevníkov prekonal aj spravodajský web Aktuality, v dôsledku krízy však musí vydavateľstvo Ringier Axel Springer SK plošne znižovať platy o 20 percent. Pre zamestnancov platí dočasné zníženie od 15. apríla do konca júna, manažment firmy a novinári z webu Šport.sk majú znížený plat od 1. apríla.

„Aj keď prvé mesiace vyzerali finančne veľmi dobre, vplyv koronavírusu na slovenskú ekonomiku takmer určite spôsobí našej firme výrazný výpadok príjmov. Naši zamestnanci sú pre nás to najdôležitejšie. Týmto krokom ochránime ich pracovné miesta v súčasnosti a verím, že sa vyhneme bolestivejším opatreniam v budúcnosti,“ povedal prevádzkový riaditeľ Ringieru Michal Maruška.

Vydavateľstvo tvrdí, že zatiaľ neplánuje prepúšťať. Okrem Aktualít a Šport.sk vydavateľstvo vlastní aj weby Živé, Noizz, Diva, Pokec, Bistro a ďalšie.

Aktuality spustili v septembri 2018 dobrovoľné predplatné, redakcia však dodnes neinformovala, koľko má platiacich podporovateľov.

Doplnené o 13.35 h: Počet podporovateľov Aktualít sa vraj „v posledných týždňoch zvýšil o tisíce“. „Celkové čísla z dôvodov pravidiel našich akcionárov nekomunikujeme,“ povedal PR manažér vydavateľstva Peter Porubský.

Dodal, že používatelia Pokecu trávia o 5 percent viac času v aplikácii a posielajú si o 14 percent viac fotiek ako v rovnakom období pred rokom.

Mesačná návštevnosť (reálni užívatelia) desiatich najväčších spravodajských webov podľa IAB Monitor

Joj: namiesto športu streaming nových programov

V čase koronavírusu nerastie len sledovanosť televízií, ale podľa merania adMeter sa zvyšuje aj zásah ich webových stránok a aplikácií. „Počas marca sme zaznamenali nárast sledovania live vysielania na joj.sk o 27 percent oproti februáru,“ povedal riaditeľ úseku nových médií Roman Neuschl.

Web televízie Joj dosiahol minulý mesiac rekordnú návštevnosť 1,6 milióna reálnych používateľov. Televízia zároveň skončila na treťom mieste spomedzi slovenských portálov v čase, ktorý na jej webe strávil bežný návštevník – jeden človek bol na ich webe v marci v priemere 1 hodinu a 52 minút.

Mobilnú aplikáciu TV JOJ si v marci stiahlo 9-tisíc nových ľudí a celkovo má už viac ako 107-tisíc aktívnych používateľov. „Marcový medianový čas na aplikácii na užívateľa je 42 minút,“ povedal Neuschl.

Pod doménu Joj patrí aj web Huste, ktorý sa zameriava na vysielanie športových prenosov – ročne ich urobí vraj viac ako 1200. Celosvetová pandémia spôsobila odloženie či zrušenie väčšiny športových vysielaní, čo negatívne poznačilo aj Huste.

„Pre naše streamingové tímy sme v tomto období našli nové projekty,“ prezradil Neuschl. Od 16. apríla napríklad spúšťajú

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Koronavírus

    Médiá

    Mediabriefing logoMediaBrífing

    RTVS za Machaja

    Ekonomika, Slovensko

    Teraz najčítanejšie