Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Väčšina šarlatánskych webov o koronavíruse mlčí. Našťastie

Dobrý deň, je tu nová dávka dôkladne vybraných správ zo sveta médií a internetu. Tento týždeň sa dočítate:

  • Viaceré dezinformačné weby nepíšu o koronavíruse.
  • Aký dosah má pandémia na svetové médiá.
  • New York Times musel rozšíriť tím novinárov, ktorí píšu nekrológy.
  • Nové knihy, víťaz a porazený týždňa, titulka týždňa.

Máme šťastie. V situácii, keď bojujeme proti pandémii koronavírusu a jej dôsledkom, viaceré slovenské šarlatánske weby mlčia.

V databáze projektu Konšpirátori.sk sa nachádza niekoľko stránok, ktoré šíria škodlivé zdravotnícke hoaxy. Väčšina z nich sa však koronavírusu oblúkom vyhýba.

Koľko článkov o nákaze zverejnili do štvrtka?

  • Bádateľ – nula
  • Domáca liečba – nula
  • Fresher – nula
  • Báječný život – nula
  • Babičkine rady – nula
  • Sloboda v očkovaní – nula
  • Vedomec – nula

Nákaze sa okrajovo venovali weby Báječné ženy (53 článkov, ktoré majú v nadpise koronavírus), Báječné zdravie (5) či Báječný lekár (33).

Pre porovnanie, Denník N vydal v téme Koronavírus už viac ako 7 000 článkov a správ v aplikácii Minúte po minúte.

V určitom zmysle je správanie konšpirátorov prekvapivé. Ľudia, ktorí zverejňujú klamstvá o tom, že rakovina sa dá vyliečiť zmrazenými citrónmi, a šíria nepravdy o škodlivosti očkovania, navyše na takýchto témach roky zarábajú, by určite vedeli využiť vo svoj prospech aj tému koronavírusu. Zatiaľ to však nerobili.

Web Bádateľ sa tituluje ako „najobľúbenejšia stránka o zdraví“, no v čase mimoriadnej zdravotníckej situácie svojim čitateľom ponúka len články o zázračnej sile tanca, znameniach zverokruhu a citátoch Johna Lennona. Svoj prvý článok o koronavíruse zverejnil až vo štvrtok večer – takmer šesť týždňov od potvrdenia prvého prípadu nákazy na Slovensku.

Stránka Domáca liečba dlhodobo patrí medzi najzdieľanejšie dezinformačné weby na Slovensku. Preslávila sa článkom o tom, že rakovina nie je choroba, len biznis. Od jeho zverejnenia v roku 2017 ho opakovane zdieľa na sociálnych sieťach, naposledy 6. marca, a dosiahla s ním už dohromady viac ako 11-tisíc zdieľaní.

Našťastie, v čase koronakrízy sa web Domáca liečba venuje chudnutiu, zdravému spánku či kozmetike, no nespochybňuje tvrdenia odborníkov o nákaze.

Koncom marca sme upozornili, že z počtov lajkov, komentárov a zdieľaní na Facebooku sa dá vyčítať, že v čase korony sa dramaticky zvýšil záujem o správy zo serióznych a bulvárnych médií, no dezinformačné stránky veľmi nerástli.

Dnes vieme doplniť, že je to aj vďaka tomu, že stránky zverejňujúce zdravotnícke nezmysly tému ignorovali.

Neznamená to, že by sme na Slovensku nemali množstvo dezinformácií o koronavíruse, no zväčša

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hoaxy a propaganda

Koronavírus

    Mediabriefing logoMediaBrífing

    Slovensko, Svet

    Teraz najčítanejšie