Denník N

Parné mašiny aj švajčiarske električky – železnička z Čierneho Balogu bude voziť turistov aj ľudí do práce

K parným strojom na trati čiernohronskej železničky pribudnú aj modernejšie električky. Foto – TASR, ČD
K parným strojom na trati čiernohronskej železničky pribudnú aj modernejšie električky. Foto – TASR, ČD

Aleš Bílek vysvetľuje, ako sa ich združeniu podarilo Švajčiarov presvedčiť, aby im predali električky za 75-tisíc eur. Privezú ich na budúci rok, potrebné ešte bude obnoviť trať a postaviť elektrické vedenie.

Prvý raz vás zamestnali ako strojvodcu v Čiernom Balogu ešte za socializmu. S inžinierskym titulom?

Železnička patrila vtedy Socialistickému zväzu mládeže. Povedali mi, že keď budem technicko-hospodársky pracovník, takzvané THP, tak budem mať nižší plat ako robotník. Preto som začal ako rušňovodič.

Pochádzate z Plzne, prečo ste prišli práve do Balogu?

Odjakživa som mal rád prírodu, hory a železnicu. Sú to moje životné lásky dodnes. Veľa som chodieval po Karpatoch, a tam bolo vtedy ešte veľa lesných železničiek. Keď vyšiel inzerát, že na Slovensku sa taká železnička ide azda zachraňovať, tak som tu bol ako jeden z prvých.

Mali ste doma aj modelovú železnicu PIKO?

Mal som, samozrejme, ale menšiu, takzvané tétéčko, lebo sme bývali v paneláku. (smiech)

Za komunistov sa veľa nezachraňovalo, skôr naopak. Nepátrali ste niekedy po tom, kto z tých zväzáckych alebo socialistických pohlavárov stál za touto neobvyklou aktivitou?

Čiernohronská železnica bol určite ostrovčekom pozitívnej deviácie v upadajúcom socializme. Viem presne, kto stál za záchranou historického dedičstva a ten príbeh je veľmi silný. V 80. rokoch

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Slovensko

Teraz najčítanejšie