Denník N

Austrálsky balet zrušil statický strečing pred cvičením, ubudli svalové zranenia

Ilustračné foto - tasr/Jakub Kotian
Ilustračné foto – tasr/Jakub Kotian

[Diskutujte s odborníkmi na pohyb a stravovanie vo facebookovej skupine Pohyb a zdravá strava – rady, tipy a odporúčania.]

Hlavnú fyzioterapeutku Austrálskeho baletu Sue Mayesovú zaujímalo, ako by mohla prispieť k zníženiu počtu svalových zranení svojich tanečníčok a tanečníkov. Spravila teda výskum, ako vlastne vplýva a či vlastne pomáha klasický strečing pred fyzickou záťažou k prevencii zranení.

Všimla si, že v každom tanečnom štúdiu v krajine je drevený box, pomocou ktorého si pred tréningom tanečníčky a tanečníci naťahovali lýtkové svaly. Na Mayesovej pokyn boxy zo štúdií odstránili a baletky poučili, že lýtka by si pred výkonom nemali pasívne naťahovať.

„Postupne prišiel signifikantný pokles v počte natrhnutých lýtok. Odvtedy sme sa snažili zmeniť debatu, pretože keď poviete slovo „naťahovanie“ alebo „flexibilita“, ľudia usúdia, že ide o pasívny strečing, pri ktorom strečujete vlákna a predlžujete ich,“ povedala podľa dancemagazine.com.au a uviedla príklad:

„Napríklad ako tanečník, ktorý sa v sede horizontálne naťahuje do boku. Je to však funkčné?“

Mayesová zdôrazňuje, že istá forma strečingu je nevyhnutná pred aj po záťaži, no nejde o klasický pasívny strečing, keď človek zostáva dlho v jednej pozícii.

„Keď je tanečník na pódiu, nikdy nie je v pasívnej pozícii. Tancuje dynamicky a hýbe sa v extrémnom rozsahu. Tanečníci potrebujú hýbať kĺbmi v extrémnom rozsahu, ale malo by to byť kontrolované aktívne. Nemôžete sa stať explozívnym a silným v extrémnom rozsahu bez sily.“

Namiesto pasívneho strečingu sa austrálske baletky venujú sil

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Radíme športovcom

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie