Denník N

Minimalizmus mu naozaj sedí

Archívny chlapec sa novým albumom vracia ku koreňom svojho pesničkárstva.

Nový album charizmatického pesničkára Richarda Vávru zo záhoráckych Kútov Zapadákov (Slnko Records 2020), ktorý svoje nahrávky signuje ako Archívny chlapec, je v priebehu piatich rokov tretím v poradí. Hudobník sa nahrávkou vracia späť ku koreňom svojho pesničkárstva, postaveného na melodickom prelínaní vrstiev akustickej gitary s ojedinelým použitím fúkacej harmoniky, pískaním a na špecifickom deklamovaní osobných textov, pomerne blízkych básnickej skupine Osamelí bežci. Jeho tvorivé postupy pripomínajú metódu spontánneho písania s preferenciou voľného verša a hovorovej reči, ktorú svojho času objasnil beatnicky guru Jack Kerouac v texte Základy spontánnej prózy.

Zapadákov je o jeho identite

Archívny chlapec svoju novú kolekciu vysvetľuje: „Zapadákov má pre mňa dva významy. V užšom kontexte to môže byť môj dom, lokálna krčma, dedina, kamaráti, rodina alebo aj psychický stav. V širšom zase krajina, v ktorej žijem, alebo pokojne aj doba, v ktorej žijeme. Tiež sa v tom názve odráža istá ambivalencia. Je to miesto, z ktorého by si najradšej utiekol a nikdy sa nevrátil, a zároveň ho máš nevysvetliteľným spôsobom rád a vieš, že toto tu je tvoje miesto na svete. Kúty nie sú ani zďaleka mojím vysneným zapadákovom, ale naučil som sa to tu mať rád. Najmä vďaka ľuďom, ktorých mám okolo seba. Album Zapadákov je tiež o identite, o tom, kto som.“

Po introvertnom debute Zvery (2015), ktorého výraz, nasadenie a celková výslednica tuctu tak trochu „starosvetských“ piesní predstavoval perlu v zbierke náročného folkového poslucháča, nahral Archívny chlapec „úplne iný“ album s názvom Tranzit (2017). Tento zvukovo farebnejší s viacerými pridanými nástrojmi a diskrétne použitou elektronikou znamenal istý posun či krok vpred smerom k náročnejšiemu poslucháčovi.

S odstupom času však autor zistil, že urobil niečo, čo mu nie je až také vlastné, a preto sa vrátil k tomu svojmu „pravému orechovému“, v čom sa cíti viac doma. On sám k tomu dodáva: „Hudobným napredovaním môže byť aj to, že začneš byť k sebe úprimný a prestaneš sa štylizovať do niečoho, čím nie si.“ Zlepšil hru na gitaru a zvukovú farebnosť albumu doplnil vokálom českej speváčky Lucie Krpalovej-Prune. Inštrumentálny minimalizmus mu naozaj sedí.

Nadčasové piesne

Pesničky sú, ako aj na predchádzajúcich nahrávkach, nadčasové. Už prvý verš úvodnej a zároveň titulnej skladby „štekajúce psy a lenivé, provokujúce mačky, na ulici nie je ani nohy“ evokuje v súčasnosti tak dobre známy pandemický priestor karantény, a v druhej skladbe Môžeme si dovoliť pokračuje v ľahučkej nirváne: „Nie je sa kam náhliť, môžeme si dovoliť ten luxus prísť neskoro alebo nikdy.“ Snový duet s Prune Ponad Berlín smer Londýn má aj svoje video a niekomu môže evokovať jeden z najpôsobivejších filmov svetovej kinematografie 80. rokov od Wima Wendersa Nebo nad Berlínom.

Insitná pieseň paušálu všedného dňa Do nohavíc a topánok na podklade zvuku ukulele predbieha trocha komplikovanejšiu existenciálne osobnú Nemám rád poviedky, kde sa autor útržkom v texte vracia k pesničke Môžeme si dovoliť. Trocha duševnej „kocoviny“ evokujúcej nový začiatok prináša Vnútorný monológ aj pesnička Smejem sa, čas roztápajúcich sa hodín ako na obraze Salvadora Dalího vyplavuje textom Si menšia.
Jesenné litánie odchodov v skladbe Migrujúce vtáky vytvorí dylanovsky znejúca fúkacia harmonika, trpezlivý, tichý a vytrvalý duch slobody sebarealizácie sa vznáša nad večnou cestou v kompozíciách Popri Morave, smerom na Skalicu a Pokoj. Myšlienky celej platne napokon sumarizuje záverečná Keď zaspávaš a zážitok je kompletný. Táto úprimná kolekcia sa dá počúvať opakovane, ba možno aj „hodiny“ ako Proustov materiál hľadania strateného času.

Obal CD je vytlačený na recyklovanom papieri (Alexander Topilin – artwork, grafika Matej Slezák). Večná škoda, že neobsahuje kompletný textový materiál. Bolo by čo čítať, nielen počúvať.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Hudba

Kultúra

Teraz najčítanejšie