Denník N

Maximálne pokuty za rýchlosť budú vyššie (čo všetko chce Kaliňák zmeniť)

Foto – TASR
Foto – TASR

Povinnosť nosiť prilbu pre cyklistov sa má skôr rozšíriť ako zúžiť.

Kamióny by mali obchádzať cyklistov s veľkým odstupom. Takáto a množstvo iných pripomienok prišla na stôl ministrovi vnútra Robertovi Kaliňákovi po tom, ako predstavil novelu zákona o cestnej premávke a o priestupkoch. Pozrite sa, čo sa môže od budúceho roka zmeniť, ak ste šofér, chodec či cyklista.

Ak ste šofér

1. Najrýchlejším bude hroziť aj 1000-eurová pokuta

Ten, koho dnes namerajú policajti pri rýchlej jazde, spravidla dostane pokutu do 50 až 100 eur. Závisí to od toho, či zaplatíte na mieste alebo až v správnom konaní. Platí to vtedy, ak nešlo o superrýchlu jazdu – inak povedané, ak ste neprekročili limit o 20 kilometrov a viac v obci či o 30 kilometrov za hodinu a viac mimo nej.

Ak ste tieto limity prekročili, zaplatíte na mieste do 650 eur, v správnom konaní najviac 800 eur.

Od budúceho roka to už môže byť inak. Štát nakreslil až tri pásma prekročenia rýchlosti.

  • Tí, ktorí prešvihnú obecnú rýchlosť najviac do 20 kilometrov za hodinu navyše či 30 kilometrov za hodinu mimo obce, oproti súčasnosti priplácať nebudú. Policajt bude môcť rozhodovať o pokute do 50 eur na mieste a 100 eur bude hroziť v správnom konaní.
  • Najviac 600 eur alebo 400 eur priamo na mieste zaplatia tí, ktorí to s rýchlosťou dotiahnu takmer o 50 kilometrov za hodinu nad obecný limit, či 60 kilometrov za hodinu mimo nej.
  • Najväčšie riziko vyplýva z nových paragrafov pre cestných pirátov. Na rozdiel od dnešného maxima 800 eur v správnom konaní budú môcť zaplatiť aj 1000 eur, ak prešvihnú rýchlosti o viac než 50, respektíve 60 kilometrov za hodinu.

Cestným pirátom je to jedno, ale čo nepozorným?

Aj keď to znie pre zodpovedných vodičov, ktorí naháňačky na ceste nemajú radi, dobre, môže sa im to aj vypomstiť.

„Viac to postihne slušných ľudí. Veľmi ľahko sa môže stať, že vodič prehliadne začiatok obce, ktorý je pol kilometra pred zastavanou časťou len preto, že sa značka umiestnila podľa katastra a nie podľa zastavanosti,“ uvažuje dopravný expert Jozef Drahovský.

Pochybuje, či novinka pomôže krotiť najagresívnejších šoférov. „Ak je niekto pirát, ignoruje akékoľvek zákony, jazdí bez vodičského oprávnenia a nedajboh pod vplyvom alkoholu, tak je mu jedno, či je pokuta nízka alebo vysoká,“ dodáva Drahovský.

Čo odporúčajú odborníci či cyklisti?

Z viacerých kútov sa ozýva, že ak už robiť zmeny, tak treba byť pri rýchlosti prísny tam, kde sa pohybuje veľa ľudí. Drahovský to vidí tak, že čím bližšie k ľuďom, napríklad v obytných zónach, tým vyššia pokuta za rýchlosť.

Podobne to vidia zástupcovia verejnosti. Ministrovi vnútra Robertovi Kaliňákovi cez hromadnú pripomienku navrhujú, aby v obci šoféra každé percento prekročenia rýchlosti navyše vyšlo na 5 eur.

Štefan Mihálik zo slovenského Autoklubu by skôr od štátu čakal viac prevencie, napríklad cez dopravnú výuku na školách. Represia podľa neho u nás nezaberá.

2. Ak vám pošlú pokutu, aj keď rýchly bol niekto iný, veľa vysúdiť nemusíte

Pokuty fungujú inak, ak šoféra nezastaví policajt, ale rýchlosť sa nameria a pokuta sa pošle šoférovi priamo domov. Vtedy platí takzvaná objektívna zodpovednosť a pokuty sú v tomto prípade odstupňované úplne presne za každých približne 5 kilometrov za hodinu navyše. Napríklad za 36 až 40 kilometrov za hodinu v obci navyše zaplatíte 270 eur.

V tomto smere má tiež dôjsť k zmenám. Ak majiteľ auta nesúhlasí s pokutou, pretože nešoféroval on, ale policajtom sa nepodarí usvedčiť iného šoféra, že naozaj sedel za volantom rýchleho auta, paragraf technicky dolaďuje, že sa pokuta má automaticky vracať naspäť k majiteľovi auta. Potom sa o jej preplatenie môže s iným šoférom súdiť.

3. Ak chcete zľavu, dajte pozor na termíny

Ten, kto sa rozhodne nerobiť prieky a rovno zaplatiť automatickú pokutu, dostáva v systéme objektívnej zodpovednosti zľavu. Zaplatí len dve tretiny vyrubenej pokuty, ak ju zaplatí do 15 dní. Dnes však nie je jasné, či stačí do 15 dní peniaze odoslať.

Preto pribudla aj ďalšia zmena. Ak si myslíte, že stačí peniaze poslať posledný z 15 dní, mýlite sa. Zľavu od budúceho roka dostanete vtedy, ak budú peniaze do 15 dní pripísané na účet štátu.

4. Kamionistom tiež hrozí superpokuta

Systém objektívnej zodpovednosti sa podľa ministerského návrhu bude uplatňovať aj na železničných priecestiach. Okrem toho, či ide vlak a čo ukazuje svetelná signalizácia, sa tak šoféri majú sústrediť viac aj na to, aby pre istotu nešli rýchlejšie než 30-kou.

A novinka v automatických pokutách čaká aj kamionistov. Štát sa pripravuje na zavedenie takzvaných dynamických váh, ktoré skontrolujú hmotnosť kamióna za jazdy. Preto ak v budúcnosti kamionista prejde po takomto úseku rýchlosťou vyššou oproti povolenej o 10 kilometrov za hodinu, priamo mu pošlú účet na 798 eur. Je to aj preto, že prirýchle kamióny znemožňujú vôbec odmerať ich hmotnosť.

5. Auto vyradia z evidencie, ani si nevšimnete

Šoféri, ktorí požiadali o dočasné vyradenie auta z evidencie, by si mali dať pozor. Ministerstvo vnútra navrhuje, aby ten, komu lehota dočasného vyradenia uplynula, do 15 dní požiadal o znovuzaradenie auta alebo jeho úplné vyradenie. Inak ho automaticky policajti vyradia.

Podobne sa to plánuje pre auto, ktoré síce niekto odhlásil s tým, že ho predal, no nový majiteľ si auto neprihlási. Po novom, ak tak neurobí do polroka, odkedy je auto „poloevidované“, auto bude vykázané z evidencie a cestnej premávky.

Ministerstvo vnútra hovorí, že sa chce takto zbaviť tých áut, ktoré sa odhlásili pod zámienkou, že sa predali, ale pritom išlo iba o fiktívny predaj. Majitelia áut, ktorí ich získali v minulosti alebo ich ešte získajú do konca tohto roku a neprihlásili ich, sa majú hlásiť policajtom najneskôr do konca budúcoročného júna.

Od budúceho roka by sa už mal u policajtov zastaviť spoločne s predávajúcim aj kupujúci. Ak druhý spomínaný nepríde, predávajúci by mal mať od neho splnomocnenie – jedine že by šlo o jeho príbuzného.

Niekedy auto prihlásiť neviete alebo ani neviete, že ho vlastníte

„Auto už mohlo byť dávno rozobrané na súčiastky, takže vlastne neexistuje, prípadne je nepojazdné a stojí niekde na dvore. Súčasný majiteľ prihlásenie odkladá, ak nemá peniaze na poistenie či nechce platiť pokuty,“ vymenúva možné príčiny problémov s prihlasovaním áut Július Petrus zo Združenia SOVA chrániaceho hlavne práva zákazníkov autobazárov predávajúcich ojazdené autá.

Auto sa tak môže ocitnúť automaticky mimo evidencie aj vtedy, ak si ho majiteľ neprihlásil napríklad v obave, že sa stane predmetom exekúcie, alebo preto, lebo vie, že nemá šancu splniť technické normy. Časté prípady sú aj také, keď nový majiteľ ani nevie o tom, že si niekto odhlásil auto s tým, že ho predal jemu. Od toho momentu sa však zbavil predávajúci okrem platieb poistného či iného aj všetkých pokút.

Dostať pritom auto nanovo do evidencie vôbec nie je jednoduché – v tom okamihu sa roztáča byrokratický kolotoč.

Extra problém môžu mať ľudia, ktorí si kúpili auto, no predtým bolo veľakrát poprepisované a nenahlasované a zmluvy sa medzitým stratili.

„Keď problém s poloprevedenými autami riešili v Česku, z evidencie bolo vyradených takmer 700 000 áut z celkového počtu 6 miliónov,“ hovorí Petrus.

Kolegovia radia ministrovi: Nie tak rýchlo

Z ministerstva dopravy Kaliňákovi odkázali, aby autá hneď nevyraďoval z evidencie, ale najprv nových majiteľov informoval, čo sa deje, potom ich pokutoval a až potom vyraďoval.

Ak by novela prešla takto, ako je napísaná, môže sa stať, že by sa muselo veľa áut zošrotovať, a to už by mal štát povedať, kto to zaplatí, vyplýva zo slov Mihálika z Autoklubu.

Podobne uvažuje ministerstvo životného prostredia. „Vytvoria sa tak podmienky na podomové rozoberanie vozidiel a následné vytváranie čiernych skládok z odpadu z vozidla,“ vyčítajú ministerskí úradníci kolegom z ministerstva vnútra.

Ak ste bežný občan či chodec

1. Hlučné kamióny môžete mať pod oknami aj v nedeľu ráno

Asi najväčšia zmena, ktorú si môže v novele všimnúť bežný občan, je návrh umožniť, aby sa kamióny preháňali po diaľniciach, rýchlocestách a cestách prvej triedy aj v nedeľu od polnoci do siedmej rána. Dnes majú zákaz od polnoci nepretržite až do desiatej večer.

V niektorých obciach nadchádza úderom nedeľnej polnoci jediný čas z celého týždňa, keď sa môžu nerušene vyspať. Dnes totiž v zakázaných časových pásmach smú jazdiť len tie kamióny, ktoré jednoducho musia, lebo prevážajú potraviny, ktoré by sa mohli rýchlo pokaziť, alebo vezú napríklad živé zvieratá.

Na takýto problém dlhodobo upozorňuje Ján Vitkovič z obce Dvorianky. „Celý piatok, celú sobotu jazdia ako blázni, preto v nedeľu cítiť riadny pokles. Nechápem, prečo nám chcú zrušiť aj túto úľavu,“ okomentoval nedávno avizovanú novelu.

Ministerstvo dopravy sa ho pred Kaliňákom zastalo. Pokiaľ chce kamióny púšťať v nedeľu nadránom na diaľnice a rýchlocesty, tak nech. Keď však ide o cesty prvej triedy, majú zostať veci, ako sú, píše ministerstvo dopravy.

„Na týchto cestách nie sú vybudované žiadne ochranné opatrenia pred nadmerným hlukom od dopravy a CO2. Vzorovým príkladom je doprava obcou Dvorianky,“ zdôvodňujú úradníci ministra Jána Počiatka v pripomienkach k cestnej novele.

2. Ak chcete vodičský preukaz, staré hriechy nepremlčia

Chystáte sa urobiť si vodičský preukaz, ale máte za sebou staré hriechy? Potom by ste to mali urobiť čo najskôr. Po novom sa totiž navrhuje, aby sa ten, kto doteraz preukaz nemal, no počas posledných piatich rokoch si predsa len sadol za volant (a to ešte pod vplyvom alkoholu), tiež musel podrobiť dôkladnej lekárskej prehliadke.

Bude sa skúmať, či náhodou nie je závislý od alkoholu.

V inej situácii budú aj takí „nešoféri“, ktorí sa vodičského preukazu vzdali len preto, aby sa nemuseli dostaviť pred odborného poradcu či splniť si iné povinnosti po tom, čo porušili predpis. Keď takýto človek bude opätovne žiadať o vodičské oprávnenie, musí aj tak splniť to, čo v minulosti neurobil a radšej sa preukazu vzdal.

3. Chodca nesmú ohroziť na chodníku

Tým, ktorí doposiaľ mali pocit, že chodcov chránia zákony pomaly iba na priechode, ministerstvo vnútra avizuje, že sa to zlepší. Ak šofér ohrozí chodca na chodníku, bude sa to chápať ako závažné porušenie predpisov. Doposiaľ je za to bežná pokuta do 50, respektíve do 100 eur. Po novom to môže byť do 300 eur.

Dopravný expert Drahovský však upozorňuje, že novela je napísaná dosť nešťastne. Jej formulácie sa môžu vykladať aj tak, že po novom už pre zmenu ohrozenie chodca na priechode nebude zásadný prešľap.

Ak ste cyklista

1. Prilby kupujte aj pre deti v cyklosedačke

Dnes musí nosiť cyklista prilbu mimo obce; ten, ktorý má menej ako 15 rokov, aj v nej. Po novom budú musieť rodičia túto výbavu zháňať aj pre deti, ktoré usadia do cyklosedačky, či deti na bicykli, ktorý je tyčou spojený s bicyklom rodiča.

To je presne opačný postup, než aký si predstavovali cyklisti. Tí hovoria aj to, že prilbami sa len znižujú počty cyklistov, a keď si štát myslí, že sú prilby až také potrebné, mýli sa.

Zástupca verejnosti a Cyklokoalície Michal Páleník napríklad hovorí, že vinou prilby padajú cyklisti častejšie na hlavu a že jej vinou vzniká tiež vyššie riziko, že si pri nehode cyklista spôsobí úraz na chrbtici.

2. Čo by naopak chceli cyklisti

Pripomienky svedčia o tom, že cyklisti by chceli od štátu ešte oveľa viac a nie, naopak, ešte nové „prilbové“ povinnosti.

Ak sa má štát niečím zaoberať, sú to podľa cyklistov ale aj ostatnej verejnosti hlavne iné veci: najmä dodržiavanie odstupov, špeciálne keď kamióny predbiehajú cyklistov. Ďalej žiadajú, aby už autá nesmeli pretŕčať z parkovacích boxov, čím zaberajú chodníky, a celkovo aby sa parkovanie na chodníkoch riešilo tak, aby na nich zostal priestor napríklad pre mamičky s kočíkmi.

Štátu cyklisti vyčítajú, že sa málo stará o bezpečnosť na cestách.

Nájdu sa aj pripomienky, ktoré žiadajú, aby v šere cyklisti nemuseli byť výrazne označení. Argumentujú, že povinné prvky tohto charakteru už musí mať samotný bicykel. Dokopy je ich 14.

Doposiaľ je pre cyklistov v novele ešte jedna drobná úprava, a to možnosť, aby deti do 10 rokov smeli jazdiť aj po chodníku.

Celú novelu ešte čaká okrem iného prejednávanie na vláde.

Teraz najčítanejšie