Denník N

Až teraz zisťujeme, že deti v školách sa neučia organizovať si čas, byť samostatné, ale, naopak, sú nastavené na výkon

Psychologička Lenka Sokolová. Foto - archív L. S.
Psychologička Lenka Sokolová. Foto – archív L. S.

Deti sú už dva mesiace doma a psychologička Lenka Sokolová vysvetľuje, čo všetko sa v rodinách zmenilo. Podľa nej až teraz zisťujeme, že deti v školách sa neučia organizovať si čas, byť samostatné, ale, naopak, sú nastavené na výkon.

„Deti sú predovšetkým naučené na to, že úlohu treba mať dobre. Ale treba deťom pripomínať, že cennejšou zručnosťou je, ak niečo zvládnu samy,“ vysvetľuje Sokolová, metodička Katedry psychológie a patopsychológie Univerzity Komenského.

V rozhovore tiež hovorí, ako sa zmenili vzťahy v rodinách, ktoré trpia finančnou krízou. Alebo aj to, prečo sa jej dcéra každý deň naučí jedno slovo po francúzsky.

Máte dve deti na základnej škole. Ako vyzerá ich učenie sa doma?

U nás je to celkom fajn. Mladšia dcéra je štvrtáčka, staršia ôsmačka. Ku škole celkovo pristupujú zodpovedne a pomerne rýchlo si našli vyvážený systém. Aj keď je výučba skôr pasívna – škola im posiela úlohy a menej spolu komunikujú online. Ja som k dispozícii, keď potrebujú pomôcť.

Ako to vyzerá?

Väčšinou večer dostanú úlohy a ďalší deň ich robíme, podľa toho, ako nám to vyhovuje. Úloh nie je veľa, aj keď u staršej dcéry sa niekedy stane, že sa učitelia nedohodnú a v jeden deň jej príde viac úloh. Našla si však spôsob, ako sa s tým vyrovnať, spája sa s dvoma-troma kamoškami online a vydiskutujú si to. Učitelia však nevyvíjajú veľký tlak, iba občas musíme niečo poslať do určitého termínu. Chodia aj do základnej umeleckej školy, takže majú aj hudobnú náuku, a to online cez WhatsApp.

Naozaj? Ako to vyzerá?

Majú fixne stanovené hodiny, pripoja sa s učiteľkou a hrajú na flautu. Dokonca občas počujem aj duet, ako hrá pani učiteľka z domu na svojej flaute a dcéra hrá s ňou.

Nevzniká u vás doma v súvislosti s učením napätie?

Zatiaľ sme to nepocítili. Skôr ho však pociťujem zo svojho okolia, od iných rodičov alebo od učiteľov. Vidím obe strany konfliktu. Na jednej strane sa ozývajú rodičia s reakciami: Toto si videla? To je hrozné, ako to tí učitelia môžu posielať! Na druhej strane sa ozývajú učitelia: Takých rodičov mám v triede! Vieš, čo odo mňa chcú?!

Ako si majú rodičia nastaviť vyučovanie doma?

Záleží to najmä na tom, ako deti fungovali predtým pri domácich úlohách. Systém, ktorý mali deti pri bežnom vyučovaní, sa mnohé snažia prirodzene použiť aj teraz. Ja dcéram málo zasahujem do domácich úloh. Ani keď sme chodili do školy, som za nimi nechodila s vetou: Máš už urobené úlohy?! Je to ich zodpovednosť. Ja som tu na to, aby

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Koronavírus

    Rozhovory

    Slovensko

    Teraz najčítanejšie