Denník N

Odborník radí, ako si vybrať korčule a ako správne jazdiť: cez zadné kolieska a v predklone

Martin Belás. Foto N - Peter Kováč
Martin Belás. Foto N – Peter Kováč

Veda potvrdzuje, že korčuľovanie je vhodné na tvarovanie zadku a stehien, hovorí Martin Belás.

[Tip pre vás: Reportér Michal Červený sa v novej knihe rozpráva s docentom Milanom Sedliakom nielen o správnej strave: Telo v 21. storočí. Návod na lepší život v prebytku]

Deťom môžete kúpiť korčule aj z druhej ruky, hovorí Martin Belás z Fakulty telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského. „Korčule s nastaviteľnou veľkosťou sú vhodná alternatíva pre deti vo veku štyroch či piatich rokov,“ tvrdí.

V rozhovore sa dozviete:

  • akými zásadami sa riadiť pri vyberaní nových korčúľ,
  • ako jednoducho zlepšiť staršie korčule,
  • aká je správna technika jazdy a aké chyby ľudia najčastejšie robia,
  • aký vplyv má korčuľovanie na jednotlivé telesné partie.

Ktoré partie tela ovplyvňuje jazda na kolieskových korčuliach?

Aktivizuje prevažne svalstvo dolných končatín, a to hlavne sedacie svalstvo a štvorhlavý stehenný sval (kvadriceps). Zapájajú sa aj väzy okolo kolien. Pri zníženom rýchlokorčuliarskom postavení vykonáva izokinetickú svalovú kontrakciu (bez výraznej zmeny dĺžky svalového vlákna) svalstvo chrbta a brušnej dutiny.

Viete vedecky potvrdiť, že korčuľovanie je vhodné na tvarovanie zadku a stehien?

Je dostupných množstvo vedeckých štúdií od zahraničných aj domácich renomovaných autorov, ktorí svojimi zisteniami potvrdili aktiváciu sedacieho a stehenného svalstva počas korčuľovania. Stačí sa pozrieť na rýchlokorčuliarov či rýchlokorčuliarky, majú hypertrofované (zväčšené) sedacie a stehenné svalstvo. Keď chcete korčuľovať dostatočne rýchlo, potrebujete odrazy vykonávať dostatočnou silou a výbušnosťou, čo vám umožní len dostatočný objem kvalitnej svalovej hmoty.

Keď si chce niekto formovať zadok, jazdy na inlinových korčuliach k tomu môžu prispieť. Aby sme však v tejto oblasti dosiahli požadovaný efekt, jazdy/tréningy na korčuliach musia mať primeraný objem, intenzitu, pravidelnosť a korčuľovať treba optimálnou technikou.

Ako korčuľovať s cieľom schudnúť?

K spaľovaniu telesných tukov (chudnutiu) dochádza, ak

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Radíme športovcom

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie