Denník N

Vozili sme sa s Uberom. Prečo preň taxikári prevracajú autá a zapaľujú ulice

Protest parížskych taxikárov proti Uberu z júna tohto roka. Foto – TASR/AP
Protest parížskych taxikárov proti Uberu z júna tohto roka. Foto – TASR/AP

Aplikácia, ktorá nahrádza taxíky, je už v Prahe, chystá sa aj do Bratislavy. Taxikári aj úradníci ju tu nechcú, porušovala by vraj zákony.

Zablokované mestá, prevrátené a horiace autá, zranení policajti. Taxikári sa v desiatke krajín zjednotili a postavili proti americkej prepravnej službe.

Aplikácia Uber otvorila nový trh, kde môže „taxikárčiť“ takmer ktokoľvek s vodičským preukazom a autom za ceny, ktorým taxikári nemôžu nijako konkurovať.

Klasické taxametre vytláča nová technológia, ktorá účtuje v mobilnej aplikácii a sumu strháva priamo z účtu zákazníka. Pri problémoch je ľahké skontrolovať, či vodič nešiel schválne dlhšou trasou, alebo reklamovať jeho správanie. Skritizovať môžete aj špinavé auto či nahlásiť stratené veci, problémového vodiča potom Uber zablokuje.

Taxikári však Uber medzi seba nechcú, je to nelegálna konkurencia, bránia sa. Frustrácia z novej konkurencie dohnala bruselských taxikárov k útoku na vodičov Uberu, v júni agresívny dav francúzskych taxikárov pri proteste poškodil desiatky áut a zranil sedem policajtov. Podarilo sa im vybojovať, aby štát službu podobne ako v Berlíne či Hamburgu zakázal.

Bratislava, 15.7. 2015. Taxiíky. Foto N - Tomáš Benedikovič
Sú slovenské taxíky v ohrození? Foto N – Tomáš Benedikovič

Uber síce ponúka ako jednu zo služieb aj klasické taxíky, no najväčšia kritika je namierená na Uber Pop, ktorá má slúžiť iba na sprostredkovanie spolujazdy. Napríklad keď vodič zvezie niekoho podobným smerom popri svojej ceste do práce a rozdelia si náklady na cestu. To je oficiálna verzia tejto služby. V skutočnosti však pri prijímaní objednávky vodič nevidí, kam má cestujúci namierené. Aplikácia navyše hľadá vodiča ešte pred zadaním cieľa, hovorí športový tréner Tomáš, ktorý jazdí s Uber Pop po Prahe.

„Museli by ste ísť do práce o tri hodiny skôr, takto vás môže zákazník poslať na druhý koniec mesta,“ odkrýva naozajstné využitie Uberu Tomáš.

Vodiči majú právnika

Ak náhodou príde kontrola, vodiči majú okamžite kontaktovať právnika spoločnosti, ktorý skúsi vysvetliť, že naozaj ide o spolujazdu a nič neporušujú, priznáva zasa občasný „taxikár“ Miroslav.

V Prahe je služba veľmi obľúbená najmä medzi zahraničnými turistami. Česi sa podľa Miroslava boja zadať do aplikácie číslo svojej bankomatovej karty. To je podmienkou na zvezenie.

uber
V Prahe cez Uber jazdí aj Oleg zo Sibíri. Reprofoto – Denník N

Odvoz zoženiete rýchlo a v porovnaní s bežnými taxíkmi aj omnoho lacnejšie. Nástupné je v prepočte iba 74 centov, kilometer za 37 centov a minúta čakania 15 centov. V porovnaní s bežnými lacnejšími taxíkmi v Prahe stojí cesta Uberom takmer dvakrát menej.

Prvá jazda je vraj dokonca zadarmo, hovorí mi moja šoférka. No keďže dopletiem adresu vyzdvihnutia a na mape sledujem, ako ku mne auto nevie trafiť, musím objednávku zadať znovu a o bonus prídem.

Tomáš hovorí, že rozváža ľudí, len keď sa nudí, vie si tak denne zarobiť v prepočte 20 až 70 eur po odrátaní nákladov. Dvadsať percent si necháva Uber. Vodiči nemôžu s cenou vôbec hýbať, oplatí sa im preto jazdiť len s úspornejšími autami.

Amatéri za volantom, hodnotia zákazníkov

Vodič a pasažier sa môžu po jazde navzájom anonymne hodnotiť. „Ak mi niekto tresne dverami, a to aj po upozornení, dám mu nízke hodnotenie,“ hovorí jeden z vodičov.

Lacnejšie služby amatérov ukážu svoju slabú stránku, keď sa vodič v meste orientuje len podľa nie vždy presnej navigácie.

V noci ma vezie mladík do centra. Keď sa hrá s mobilom, takmer nabúra. Cieľ netrafí, tak radšej vystúpim a zvyšnú cestu odkráčam. Autom by ma to vyšlo zbytočne drahšie.

Z ďalšej jazdy je mi zle, vodič reže zákruty. Po chvíli blúdenia znervóznie, v prázdnej križovatke zrazu prudko zabrzdí a strhne volant. Pozriem sa, či mu neskočilo do cesty nejaké zviera, no on si len zanadáva na navigáciu, ktorá mu prikázala odbočiť.

Cez obed čakám na odvoz dlhšie, Oleg zo Sibíri ma potvrdí až po pár pokusoch. Veľmi sa s ním neporozprávam, po česky hovorí zle.

Do českého Uberu stačí na prijatie 21 rokov, maximálne 10-ročné aspoň štvordverové auto. Uber však tvrdí, že si vodičov preveruje, požaduje napríklad čistý register trestov a žiadne vážne dopravné prehrešky.

České ministerstvo dopravy hovorí, že vodiči musia seba aj svoje autá registrovať tak, ako aj taxikári. Veľké kontroly však nerobili. Ani Praha zatiaľ vodičov Uberu plošne nerieši, kontrolovať chce skôr bežných taxikárov. Žiada napríklad prísnejšie policajné kontroly či skrátenie licencie na päť rokov a maximálne tri pokusy na opravu neúspešnej skúšky. Taxikári na to už tradične odpovedali protestom a krátkou blokádou premávky.

Čoskoro v Bratislave, aj s protestmi

Uber postupne expanduje do ďalších krajín, očakáva sa, že čoskoro príde aj do Bratislavy, kde hľadá svojho zástupcu. Firma žiadny oficiálny termín nechce potvrdiť, tvrdí, že stále robia prieskum trhu a najskôr zisťujú, či je v meste o službu záujem. Spoločnosť podľa informácií Denníka N zatiaľ slovenské štátne úrady nekontaktovala.

Slovenskí taxikári preto nemajú veľmi dôvod ísť do ulíc ako ich zahraniční kolegovia, no napriek tomu sú už nespokojní. Únia taxikárov z Bratislavy chce, aby štát prijal zákon, podľa ktorého by malo každé mesto svoj vlastný jednotný cenník pre taxíky, informoval denník Nový Čas. Predseda únie Ondrej Wenzl vraví, že tým chcú chrániť zákazníka. „V Bratislave jazdí firma za päť eur po celom meste, vo viacerých mestách sa jazdí za dve eurá. Nie je mysliteľné, aby potom niekto dokázal pokryť náklady na prevádzku vozidla.“

Ak im parlament po prázdninách nevyhovie, chcú ísť do ulíc. Pred dvomi rokmi zablokovali protestnou jazdou časť Bratislavy, nepáčili sa im nízke ceny pri telefonických objednávkach.

Wenzl hovorí, že Uberu sa neboja. „Zákon takéto taxikárčenie bez licencie nepovoľuje.“ Rovnako to vidí aj bratislavský magistrát.

hopin
Slovenský hopin. Foto – hopin.sk

Hopin je už tu

Bez protestov a omnoho pokojnejšie prijali slovenské taxislužby príchod aplikácie pre smartfóny Hopin. Podobne ako Uber úplne odbúrala dispečing, no vodičom môže byť len taxikár s licenciou. Zákazníci si pochvaľujú nižšie ceny či sledovanie na mape, ako je taxikár ďaleko a kedy asi príde.

S taxikárom z Hopinu sme strávili zopár hodín v piatok a v pondelok v Bratislave. V pondelok ráno čakáme pri Palisádach na prvú objednávku. Príde až po vyše desiatich minútach, ani neskôr sa to veľmi nezlepší, väčšinou vezieme ľudí do práce.

V piatok večer si už taxikári môžu z objednávok vyberať, nerozhoduje však to, kto žiadosť príjme rýchlejšie, ale kto je pri zákazníkovi bližšie. Niektorým ešte robí obsluhovanie aplikácie problém, taxík pošlú napríklad na zlé miesto, skupinka opitých mladíkov sa sťažuje, že sa snažili, ale nepodarilo sa im taxík objednať.

Martin Baran zo spoločnosti Hopin vraví, že by im príchod Uberu neprekážal a bol by skôr zdravá konkurencia. Nepredpokladá však, že k nám naozaj príde. „Nie sme pre nich zaujímavý trh, Uber ide cestou dampovania cien. Neviem si predstaviť, kto by jazdil napríklad za 30 centov na kilometer.“

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Uber

Slovensko

Teraz najčítanejšie