Denník N

Samotným rekreačným behom neschudnete, hovorí atletický tréner

Štefan Mereš. Foto N – Peter Kováč
Štefan Mereš. Foto N – Peter Kováč

[Tip pre vás: Reportér Michal Červený sa v novej knihe rozpráva s docentom Milanom Sedliakom nielen o správnej strave: Telo v 21. storočí. Návod na lepší život v prebytku]

Bežecký pás môže nahradiť behanie vonku, hovorí tréner Štefan Mereš. Upozorňuje však, že to netreba preháňať a keď sa dá, treba ísť von. Keď budú bežci striedať povrchy, ich chodidlá budú menej náchylné na zranenia.

V rozhovore vysvetľuje:

  • prečo rekreačným behom neschudnete,
  • prečo niektorí atléti počas korony dobrovoľne oddychovali,
  • ako začať s behom, ak sme dlho nič nerobili,
  • či môže bežecký pás nahradiť beh vonku,
  • ako rozoznať únavu od lenivosti a
  • ako sa pripraviť na jesenný maratón.

Nedávny výskum v Taliansku ukázal, že ľudia kvôli koronakríze a obmedzenému pohybu pribrali v priemere dve kilá. Dnes, keď sa opatrenia uvoľňujú, sa môže zdať, že ideálnym spôsobom, ako opäť schudnúť, je začať s behaním. Keď som sa ale s vami rozprával naposledy, tvrdili ste, že rekreačným bežcom behanie nestačí na to, aby schudli.

Áno, trvám na tom. Všeobecne platí, že rekreačný bežec len vďaka behu neschudne. Naopak sa dá povedať, že diétou, aj bez zvýšenej pohybovej aktivity, sa schudnúť dá. Z toho vyplýva, že rozhodujúce je stravovanie.

Samozrejme, že beh je dobrá vec. Kvôli srdcu či kvôli všeobecnej kondícii, ale sám osebe rekreačnému bežcovi na chudnutie nestačí. Problémom je, že rekreačný bežec zvládne za týždeň možno 30 či 40 kilometrov, čo predstavuje možno 10 percent celkového týždenného energetického výdaja. A to samo osebe na chudnutie nestačí.

Čo teda odporúčate?

Základom pre chudnutie je pasívna energetická bilancia. To znamená, že počas dňa spotrebuje naše telo viac energie, ako jej prijme. Čo sa dá najľahšie dosiahnuť úpravou stravy. Aj tu však nastáva problém, ktorým je reakcia nášho bazálneho metabolizmu; predstavuje množstvo energie, ktoré naše telo spotrebuje v pokoji. Ak totiž neprimerane obmedzíme prísun energie zo stravy, telo na to reaguje znížením

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Behanie

Radíme športovcom

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie