Denník N

Desaťročné dieťa či senior s činkami? Dlho to bolo tabu, ale je to zdravé, hovorí vedec

Foto – Adobe Stock
Foto – Adobe Stock

Inaktívny rodič sa rovná inaktívne dieťa. Zvyky sa prenášajú generačne, vraví v rozhovore Ján Cvečka, odborník na pohybovú aktivitu z UK.

V rozhovore sa dočítate aj:

  • ako súvisí fyzický pohyb s duševným zdravím;
  • ako predchádzať bolesti chrbta a aké sú základné zásady správneho sedenia za stolom;
  • prečo nestačí vytrvalostný tréning a treba ho dopĺňať aj o ten silový.

Prečo je pre nás pohyb taký dôležitý a prečo nie je dobré, aby sme celý život presedeli? 

Vysvetlenie je evolučné. Z telesného hľadiska sme na úrovni ľudí pred desiatkami tisíc rokov, ktorí sa hýbali podstatnú časť dňa – museli loviť, sťahovať sa za potravou a brániť sa pred predátormi. Naše telá sa uvedeným podmienkam prispôsobili, preto sme adaptovaní na pravidelnú fyzickú záťaž. Novému životnému štýlu, keď celý deň presedíme v kancelárii, sa náš organizmus dosiaľ nedokázal prispôsobiť a inaktivita mu škodí.

Druhý problém sa týka stravy. Kalorický príjem našich pravekých predkov bol obmedzený, nepravidelný a s prijatou potravou sa naše telá naučili hospodáriť veľmi efektívne – čo nebolo spotrebované, uložilo sa forme tukových zásob na horšie časy. Dnes prijímame viac kalórií, ako dokážeme spotrebovať, takže sa ukladajú vo forme zásob. Horšie časy však v západnom svete zažívame málokedy, následkom je nadhmotnosť a obezita. Je možné, že za niekoľko desaťtisíc rokov sa naše telá zmenia a prispôsobia sa novým podmienkam v tom zmysle, že vyšší kalorické príjem dokážu okamžite vylúčiť a neukladať. Ale zatiaľ tak nefungujeme. Nedostatok pohybu a nadmerný kalorický príjem patria medzi hlavné príčiny vzniku civilizačných ochorení.

Čo sa deje v tele, ak sa človek nehýbe a hlavne sedí alebo leží? Ako nám to škodí?

Činnosť svalového aparátu nie je len o uvoľňovaní a napínaní svalov, lebo výrazne ovplyvňuje hormonálny systém a celkový metabolizmus, ktorý sa spomaľuje, ak len sedíme alebo ležíme. Je známy výrok „čo je neaktívne, to degeneruje“ a v prípade svalového aparátu to platí na sto percent. Ak ležíte v posteli a „aktívne oddychujete“, ako sa zvykne hovoriť, strácate svalovú hmotu a znižujete jej kvalitu. Takýmto spôsobom sa pripravujete o významného hráča v celkovom metabolizme.

Nedostatok pohybu a nadmerný kalorický príjem patria medzi hlavné príčiny vzniku civilizačných ochorení.. Foto – @yunmai/unsplash.com

Výsledkom sú ochorenia?

Fyzická inaktivita spolu s nesprávnym stravovaním, so stresom a s nekvalitným spánkom predstavujú základné rizikové faktory pre vznik civilizačných ochorení. Svaly nie sú len motorom pohybu, pretože prehovárajú do metabolizmu a ovplyvňujú fungovanie hormonálneho systému.

Hýbu sa Slováci málo?

Podľa štatistík sa denne aktívne hýbe a cvičí sotva

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Príroda, Šport a pohyb, Zdravie

Teraz najčítanejšie