Denník N

Michal Havran: Kuffa nám nadáva, a keď sa ohradíme, stíhajú nás

Michal Havran. Foto - Branislav Waclav
Michal Havran. Foto – Branislav Waclav

Michal Havran je stíhaný za text Pošlite Kuffu do cirkusu, ktorý vyšiel v denníku Sme. Hovorí, že v uznesení o stíhaní sa vôbec neriešia Kuffove urážlivé a extrémistické výroky voči sexuálnym menšinám, feministkám, liberálom či Istanbulskému dohovoru. „Mňa si však predvolali a obvinili.“

Ján Čarnogurský mladší podal trestné oznámenie za váš článok s názvom Pošlite Kuffu do cirkusu v denníku Sme z júna 2018. Neprišla teda civilná žaloba od Mariána Kuffu na ochranu osobnosti, ale rovno trestné oznámenie s podozrením, že ste hanobili národ, rasu a presvedčenie v zmysle trestného zákona. Vyviedlo vás to z miery?

V tejto afére ma vyvádza z miery mnoho vecí. Prvou je, že tu máme istého katolíckeho kazateľa, ktorý sa vyjadruje mimoriadne urážlivo voči iným. Napríklad o herečke Zuzane Fialovej verejne povie, že je posadnutá, čím oznamuje, že ju ovládol diabol.

Pre kontext treba dodať, že ona ho označila za blázna. Iná vec je, že to bolo v humoristickej relácii Sedem, kde si hostia robia legitímne žarty na účet kohokoľvek.

To je naťahovanie sa o slovíčka. Nič to nemení na tom, že sú tu ľudia z cirkevného prostredia, ktorí sa celkom opustili a nemajú problém hovoriť, že homosexuálne orientovaní ľudia sú masoví vrahovia. Zástancov ideových prúdov liberalizmu a rodovej rovnosti dokonca prirovnávajú k satanovmu zlu, ktoré sa schováva za hitlerovský fašizmus.

Feministky by podľa nich bez mužov dodnes skákali po pralese a nahé, genderizmus označujú za diktatúru LGBTI a liberalizmus za prasnicu, čo naháňa naše deti a treba ju zahnať do chlieva palicou, teda zbiť. Homosexuálov tiež verejne označujú za bláznov a obviňujú ich z podplácania zákonodarcov a novinárov, aby títo prijímali zákony, respektíve písali články v prospech homosexuality.

To všetko sú verejné výroky Kuffu.

A dôsledky? Žiadne. Nik to nerieši ani ex offo. Neviem, že by si nejaký vyšetrovateľ z NAKA predvolal pána Kuffu, aby vysvetlil svoje urážlivé výroky voči konkrétnym skupinám občanov. Mňa si však predvolali a obvinili.

Poviem to aj inak – bigotní ľudia zneužívajú, že pod rúškom náboženstva či politického presvedčenia sú akoby chránení pred trestným stíhaním. Vo svojich videách a kázňach tak môžu hovoriť čokoľvek bez toho, aby sa niekto mohol ich výrokmi kriticky či nebodaj výsmešne zaoberať.

Keď to potom niekto zrazu urobí, cítia sa urazení a začnú tvrdiť, že oni sú tou jedinou pravou, správnou, prijateľnou podobou kresťanstva. Veľmi nepríjemne mi to pripomína obdobia, ktoré sme tu mali už viackrát v minulosti.

Čo vás vlastne vytáča? Majú právo na svoju vieru.

Majú, ale premýšľam, či vôbec títo ľudia poznajú sekulárny charakter nášho štátu, ústavu, či aspoň tušia, že Slovensko sa neviaže na žiadnu ideológiu ani náboženstvo, hoci má podpísané zmluvy s Vatikánom.

Ako veriaceho človeka sa ma však najviac dotýka ich falošný nárek, že sú perzekvovaní. Takí kresťania žijú a žili v Mezopotámii, Mosule, v Rakke pod Islamských štátom, v Bagdade a na iných miestach, rozhodne nie teraz na Slovensku. Tu si akurát niektorí z nich vyfabulovali martýrsky syndróm a vystatujú sa svojím „akože“ utrpením. Keď sa ich spýtate, čo konkrétne ich uráža, dozviete sa, že otvorené obchody v nedeľu.

Časť veriacich je preto aj vďaka istým kazateľom a politickým aktivistom presvedčená, že sa tu vlastne nemajú dobre, že im tu niečo hrozí. V skutočnosti tu niečo hrozí ich ideovým oponentom, na ktorých sú zrazu systematicky podávané trestné oznámenia.

Faktom je, že dlhodobo píšete veľmi tvrdé a naozaj ostro formulované články, v ktorých kritizujete pomery v spoločnosti. Čo bolo impulzom na napísanie textu Pošlite Kuffu do cirkusu? Rozhodne ste ho tam nešetrili. 

Impulzom bolo mnoho verejných výrokov pána Kuffu, otvorená podpora neonacistom a poslednou kvapkou bola urážka herečky Zuzky Fialovej. Presne v tom momente som si povedal, že stačilo, že tu ten pán nebude urážať kohokoľvek len preto, že sa môže beztrestne skrývať za svoje náboženské presvedčenie. Nie sme predsa povinní toto počúvať a znášať.

Rozumiem, ale je potrebné voliť také ostré formulácie? Klin sa síce klinom vybíja, ale neznižuje to silu argumentov?

V prvom rade treba povedať, že nie všetky moje texty sú takéto. Z môjho francúzskeho života som však naučený na istý druh pamfletu. Pamflet mám veľmi rád, považujem ho za žáner, ktorý patrí do novín, v Európe sa pestuje, teda je stále živý.

Diskusia o jeho prípustnosti prebiehala v Európe v 19. storočí a považujem ju za dávno uzavretú. Pamflet je typ textu, ktorý sa používa na ostré pomenovanie spoločenských javov. Rád ho píšem a rád si ho prečítam aj od iných autorov.

Použili ste formulácie typu „pošlite Kuffu do cirkusu“, „prelátom vyhovujú čo najdebilnejší veriaci“, z Márie Barbie, sutanu ste nazvali sukňou. Keď sa nad tým spätne zamyslíte, dokážete rozumieť, že slušných veriacich to môže uraziť, zraniť? Viete sa do nich vcítiť? Aj prelát totiž môže byť slušný. 

Mňa

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Slovensko

Teraz najčítanejšie