Denník N

Koronavírus už Slovákov unavuje, obávajú sa o ekonomiku, no veria, že po kríze budú ľudia lepší

Téma koronavírusu už Slovákov unavuje, väčšina vypína, keď o nej niekto začne rozprávať. Ľudia sa neboja o svoje zdravie, ale skôr o zdravie svojich blízkych.

Majú strach, že pandémia bude mať horšie ekonomické dôsledky ako samotný vírus. Zároveň však vravia, že majú finančnú rezervu.

Štyria z desiatich si myslia, že po kríze budeme lepšími ľuďmi.

Väčšina ľudí dáva svoje deti očkovať, no štvrtina si myslí, že očkovania sú často nebezpečnejšie ako samotné choroby.

Vyplýva to z prieskumu šiestich agentúr Wiktor Leo Burnett, Starmedia, Socialists, Leopard Production, Digitask a Data Science, ktoré sú združené v platforme Strikin‘ Back Coalition. Prieskum robili na vzorke 1 000 respondentov formou internetového panela. Nezachytáva teda odpovede zhruba pätiny populácie, ktorá nie je online, ide najmä o ľudí nad 60 rokov.

Korona už ľudí nebaví

Zhruba 60 percent respondentov sa priznalo, že im koronavírus lezie na nervy a keď o ňom niekto začína rozprávať, vypínajú. Len 17 percent sa prikláňa k názoru, že hltajú každý článok o nákaze.

Podobné výsledky ukazujú aj iné prieskumy. Napríklad americký Pew Research Center zistil, že hoci ľudia v USA pozorne sledujú správy o nákaze, až 71 percent vravelo, že si potrebujú od správ oddýchnuť.

Z prieskumu slovenských agentúr tiež vyplýva, že necelá pätina respondentov si myslí, že nakoniec vírus dostanú, vyše 50 percent však verí, že sa nenakazí.

Zhruba 13 percent ľudí vraví, že sa boja o svoje zdravie, 64 percent má však skôr obavy o zdravie svojich blízkych.

Ľudia sa zatiaľ neboja, že prídu o prácu

Až 76 percent ľudí sa prikláňa k názoru, že ekonomické dôsledky pandémie budú horšie ako samotný koronavírus.

O svoju vlastnú ekonomickú situáciu sa však ľudia boja trochu menej. Polovica respondentov sa neobáva, že príde o prácu, o svoje zamestnanie sa strachuje takmer 32 percent.

Polovica ľudí vraví, že má dostatočnú finančnú rezervu, 27 percent respondentov však tvrdí, že ak sa situácia rýchlo neskončí, nebudú mať z čoho žiť.

Prieskum robili agentúry v období od 25. do 29. apríla, teda v čase prvej fázy uvoľňovania opatrení. Odvtedy vláda spustila druhú a tretiu fázu, tento týždeň sa začína štvrtá fáza uvoľňovania.

„Predpokladáme, že po uvoľnení opatrení sa medzi prvými začnú zotavovať gastro zariadenia, ktoré budú ťažiť z vysokej chuti spotrebiteľov po socializácii. Dobré vyhliadky na rýchle zotavenie má aj segment módy, ľudia budú realizovať nevyhnutné nákupy, ktoré počas jari boli nútení odložiť,“ myslí si Ján Stareček z agentúry Starmedia.

Stareček upozorňuje aj na zistenia agentúry Nielsen, ktorá v marci zmapovala zmenu nákupov v slovenských reťazcoch. Najviac rástli výdavky na zdravotnú starostlivosť (+ 53 %), trvanlivé potraviny (+ 42 %), hygienické potreby (+ 31 %) aj mrazený tovar (+ 27 %).

„Darilo sa tiež domácej elektronike. V začiatkoch karantény v stovkách percent rástli nákupy šijacích strojov či domácich pekární. Darilo sa tiež notebookom a mrazničkám, ktoré rástli rádovo v desiatkach percent,“ vraví Stareček.

Naopak, v marci ľudia obmedzili kúpu

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Koronavírus

    Ekonomika, Slovensko

    Teraz najčítanejšie