Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Spotify potrebuje vlastný obsah, a preto chce ovládnuť podcasty

MediaBrífing je týždňový newsletter o médiách a žurnalistike. Prihláste sa teraz na odber a dostanete ho každý piatok do schránky. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:

  • ako Spotify mení podcastový trh,
  • že Silné reči spustia vlastnú internetovú televíziu,
  • že dezinformácie sa presúvajú na Google Drive a Internet Archive,
  • že stará mama musí z Facebooku odstrániť fotky vnúčat, rozhodol súd.
Reprofoto: YouTube/Joe Rogan Experience

Tento týždeň došlo k jednému z najväčších obchodov v histórii podcastov. Streamovacia služba Spotify kúpila exkluzívne práva na jednu z najpopulárnejších relácií – Joe Rogan Experience.

Koncom roka tak budú celé epizódy podcastu dostupné už len na Spotify, na iných platformách budú len krátke úryvky z rozhovorov.

Podľa denníka The Wall Street Journal zaplatí Spotify za zmluvu na niekoľko rokov 100 miliónov dolárov.

Autor podcastu Joe Rogan tak na streamovacej službe zarobí oveľa viac ako väčšina hudobníkov – tí by na takýto zárobok potrebovali zhruba 23 miliárd prehratí svojich pesničiek, píše BBC.

Kto je Joe Rogan a prečo je tento obchod zaujímavý pre celý podcastový trh?

Kto je Joe Rogan?

Rogan je americký zabávač a moderátor, ktorý s podcastom začal skoro, ešte v roku 2009. Do svojej relácie si pozýva známe osobnosti, s ktorými sa neraz rozpráva aj dve hodiny. Asi každý pozná zábery z rozhovoru so šéfom Tesly Elonom Muskom, ktorý v relácii fajčil marihuanu.

Rogan sa neštíti ani diskusií so šíriteľmi konšpiračných teórií. Vlani si do relácie pozval napríklad Alexa Jonesa, ktorého pre šírenie lží a nenávisti blokuje Facebook, Apple aj samotný Spotify.

Rogan býva kritizovaný za svoje sexistické, rasistické či transfóbne názory, pripomína BBC.

Jeho podcast patrí dlhodobo medzi najpopulárnejšie relácie na svete, má okolo 190 miliónov stiahnutí mesačne.

Magazín Forbes odhadol, že Rogan vlani zarobil 30 miliónov dolárov.

Elon Musk fajčí marihuanu v šou Joea Rogana. Reprofoto: YouTube/Joe Rogan Experience

Prečo Spotify kúpil tento podcast?

Švédska služba Spotify investuje do podcastov milióny, jej šéf Daniel Ek totiž chce, aby sa stala najväčšou platformou pre audio, nie iba hudbu.

Vlani firma kúpila sieť podcastov Gimlet, hostingovú a monetizačnú firmu Anchor a produkčnú spoločnosť Parcast. Dokopy za ne zaplatila okolo 400 miliónov dolárov. Vo februári 2020 dal Spotify ďalších zhruba 200 miliónov dolárov za mediálnu spoločnosť Ringer, ktorá produkuje športové a popkultúrne podcasty.

Ako píše magazín Fortune, podcasty zatiaľ neprinesú pre Spotify veľké peniaze. Celý podcastový trh sa blíži k hodnote 1 miliardy dolárov, hudobný priemysel je dvadsaťkrát väčší, rádiá štyridsaťkrát väčšie. No podcasty dávajú Spotify niečo, čo pri streamovaní hudby nemôže mať: originálny obsah.

Z každého dolára, ktorý Spotify streamovaním hudby zarobí, posiela 65 centov hudobnému priemyslu. To je správne, ale obmedzuje to možné zárobky firmy. „Čím viac času ľudia strávia počúvaním podcastov, tým menej peňazí musí Spotify posielať hudobným vydavateľstvám,“ vysvetľuje

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Mediabriefing logoMediaBrífing

Ekonomika, Svet

Teraz najčítanejšie