Denník N

Uistite dieťa, že ho nedávate do školy preto, lebo sa ho chcete „zbaviť“, radí psychologička

Katarína Dobrovodská. Foto - archív K. D.
Katarína Dobrovodská. Foto – archív K. D.

Deti môžu byť zo systému, ktorý ich teraz čaká v škole, unavené viac ako z online výučby. „Niektoré deti a učitelia môžu zo súvisiaceho stresu aj ochorieť,“ upozorňuje psychologička a špeciálna pedagogička Katarína Dobrovodská.

Podcasty nájdete na: AppleGoogleSpotifyPodbeanRSS

Od 1. júna mladšie deti nastupujú naspäť do materských a základných škôl. Ako sa môžeme na tento návrat v rodinách mentálne pripraviť?

Pre niektoré deti býva náročný aj návrat do školy po bežných letných prázdninách. To, čo sa ide udiať o pár dní u nás, nebude bežný návrat. Nebude to žiadna zvyčajná adaptačná zmena, keď sa povedzme ideme len prestaviť na iný čas ranného vstávania. Toto bude návrat po istej forme traumy. Odluka detí od učiteľov a spolužiakov bola dlhšia ako letné prázdniny a mala úplne iný kontext.

Ideálna situácia je, keď sa deti veľmi tešia na návrat a rodičia to berú rovnako. Je tam zhoda. V prípadoch, keď sa rodič strachuje, alebo keď dieťa odmieta ísť do školy, ale musí, je dobré si sadnúť a veci si vysvetliť. Môžeme predpokladať, že v každej škole to bude fungovať inak, než sme zvyknutí. Naše očakávania musíme prispôsobiť realite.

Ako to myslíte?

Ako rodič si musím uvedomiť, že moje dieťa možno nebude mať rovnakú pani učiteľku ani rovnakú skupinu detí, na ktoré je zvyknuté. Budú platiť iné pravidlá. Je dobré sa o tom s dieťaťom porozprávať vopred. Skúsme mu všetko vysvetliť tak, ako keď sme ho pripravovali na samotný nástup do školy alebo škôlky – opísať mu to, čo sa asi bude diať. Pripraviť ho na to, že možno bude musieť chodiť do školy či škôlky skôr, že bude musieť absolvovať ranný filter, meranie teploty, dezinfekciu rúk. Tým sa dá dobre odkomunikovať téma bezpečnosti, to, že sa tým eliminuje riziko nákazy. Je to maximum toho, čo môže škola, dieťa aj rodič urobiť pre to, aby sa dieťa nenakazilo. To je to, čo môžeme ovplyvniť.

Určite by som odporúčala poňať to celé motivačne. Nesmieme deti strašiť, že prídu o najlepšieho kamaráta v triede a dostanú novú učiteľku, ale situáciu sa musíme snažiť opísať fakticky.

Ako zmenšiť prípadné obavy detí z choroby?

Určite na to budú myslieť predovšetkým učiteľky v školách. V Česku vyšiel veľmi dobre spracovaný manuál

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Koronavírus

Podcast Denníka N

Rodičovstvo

Rozhovory

Rodina a vzťahy, Slovensko, Zdravie

Teraz najčítanejšie