Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Facebook vie, že polarizuje spoločnosť, no riešenia stopol

MediaBrífing je newsletter o médiách a žurnalistike. Prihláste sa teraz na odber a dostanete ho každý piatok do schránky. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:

  • Novinári opísali, ako sa Facebook bráni zmenám.
  • Twitter stratil trpezlivosť s Trumpom, skryl mu prvý príspevok.
  • Slovenské novinárky priznali sexuálne obťažovanie v práci.
  • Boris Kollár sa zastal šéfa RTVS Rezníka.
Ilustračný obrázok: Denník N / FS

Zamestnanci Facebooku skúmali, či sociálna sieť polarizuje spoločnosť. Keď zistili, že sa to deje, prišli s odporúčanými zmenami, ktoré by situáciu zlepšili. Vyšší manažment však viaceré navrhované úpravy systému stopol.

Vyplýva to z veľkej reportáže, ktorú tento týždeň zverejnil denník Wall Street Journal. Novinári vychádzali z interných dokumentov firmy a z rozhovorov s viacerými súčasnými či bývalými zamestnancami Facebooku.

„Naše algoritmy využívajú náchylnosť ľudského mozgu na rozdeľovanie,“ písalo sa v internej firemnej prezentácii v roku 2018. Ak sa to nebude riešiť, varovala prezentácia, môže sociálna sieť dávať ľuďom viac polarizujúceho obsahu v snahe získať ich pozornosť a zvýšiť ich čas strávený online.

Prezentácia z roku 2016 zas uvádzala, že 64 percent všetkých nových členov v extrémistických facebookových skupinách sa do týchto komunít dostalo vďaka odporúčacím funkciám Facebooku. „Náš systém odporúčaní tento problém zväčšuje,“ varovala prezentácia.

Zamestnanci Facebooku prišli s viacerými možnými riešeniami. Napríklad navrhovali, aby sa pri niektorých diskusiách (povedzme hádke rodičov o očkovaní) obmedzila frekvencia pridávania komentárov, čo by hádku a jej emotívnosť utlmilo.

Ďalším nápadom bolo obmedzenie vplyvu hyperaktívnych účtov, ktoré na sieti trávia veľa hodín a intenzívne lajkujú, komentujú a zdieľajú. Dáta totiž ukazovali, že hyperaktívni používatelia boli viac polarizovaní a častejšie sa správali podozrivo.

Facebook kritiku odmieta

Mark Zuckerberg a jeho spolupracovníci však viaceré riešenia podľa Wall Street Journal blokovali, alebo ich aspoň obmedzovali. Znižovanie negatívnych spoločenských dôsledkov Facebooku by totiž mohlo znížiť aktivitu používateľov a vyžadovalo by si aj úplnú zmenu fungovania niektorých častí systému.

Vedenie firmy sa tiež obávalo, že navrhované úpravy mohli viac postihnúť konzervatívnych používateľov a konzervatívne médiá,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Facebook

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

Svet

Teraz najčítanejšie