MediaBrífing: Facebook vie, že polarizuje spoločnosť, no riešenia stopol
MediaBrífing je newsletter o médiách a žurnalistike. Prihláste sa teraz na odber a dostanete ho každý piatok do schránky. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:
- Novinári opísali, ako sa Facebook bráni zmenám.
- Twitter stratil trpezlivosť s Trumpom, skryl mu prvý príspevok.
- Slovenské novinárky priznali sexuálne obťažovanie v práci.
- Boris Kollár sa zastal šéfa RTVS Rezníka.
Zamestnanci Facebooku skúmali, či sociálna sieť polarizuje spoločnosť. Keď zistili, že sa to deje, prišli s odporúčanými zmenami, ktoré by situáciu zlepšili. Vyšší manažment však viaceré navrhované úpravy systému stopol.
Vyplýva to z veľkej reportáže, ktorú tento týždeň zverejnil denník Wall Street Journal. Novinári vychádzali z interných dokumentov firmy a z rozhovorov s viacerými súčasnými či bývalými zamestnancami Facebooku.
„Naše algoritmy využívajú náchylnosť ľudského mozgu na rozdeľovanie,“ písalo sa v internej firemnej prezentácii v roku 2018. Ak sa to nebude riešiť, varovala prezentácia, môže sociálna sieť dávať ľuďom viac polarizujúceho obsahu v snahe získať ich pozornosť a zvýšiť ich čas strávený online.
Prezentácia z roku 2016 zas uvádzala, že 64 percent všetkých nových členov v extrémistických facebookových skupinách sa do týchto komunít dostalo vďaka odporúčacím funkciám Facebooku. „Náš systém odporúčaní tento problém zväčšuje,“ varovala prezentácia.
Zamestnanci Facebooku prišli s viacerými možnými riešeniami. Napríklad navrhovali, aby sa pri niektorých diskusiách (povedzme hádke rodičov o očkovaní) obmedzila frekvencia pridávania komentárov, čo by hádku a jej emotívnosť utlmilo.
Ďalším nápadom bolo obmedzenie vplyvu hyperaktívnych účtov, ktoré na sieti trávia veľa hodín a intenzívne lajkujú, komentujú a zdieľajú. Dáta totiž ukazovali, že hyperaktívni používatelia boli viac polarizovaní a častejšie sa správali podozrivo.
Facebook kritiku odmieta
Mark Zuckerberg a jeho spolupracovníci však viaceré riešenia podľa Wall Street Journal blokovali, alebo ich aspoň obmedzovali. Znižovanie negatívnych spoločenských dôsledkov Facebooku by totiž mohlo znížiť aktivitu používateľov a vyžadovalo by si aj úplnú zmenu fungovania niektorých častí systému.
Vedenie firmy sa tiež obávalo, že navrhované úpravy mohli viac postihnúť konzervatívnych používateľov a konzervatívne médiá,