Denník N

Neurochirurg radí, ako na bolesť krížov: Nie je dôležité, ako a kde, ale koľko sedíte

Neurochirurg Tomáš Sloboda. Foto - archív T. S.
Neurochirurg Tomáš Sloboda. Foto – archív T. S.

[Tip pre vás: Reportér Michal Červený sa v novej knihe rozpráva s docentom Milanom Sedliakom nielen o správnej strave: Telo v 21. storočí. Návod na lepší život v prebytku]

Hovorí, že je tak trochu atypický neurochirurg. „Operácie ma živia, ale svojich pacientov od nich odrádzam,“ hovorí Tomáš Sloboda z nemocnice v Ružomberku. Vyzýva na aktívny životný štýl a cvičenie.

V rozhovore sa dozviete aj to,

  • či je pri práci s počítačom účinný stolík na státie;
  • ktoré športy sú bezpečné pre vaše kríže;
  • ako si vybrať správnu obuv a matrac;
  • aký má neurochirurg názor na masáže;
  • podľa čoho posudzuje, či je nutná operácia platničky..

Keď sa niekto sťažuje na bolesť krížov, podvedome mi napadne, že sa musím vystrieť. Podľa fyzioterapeuta Petra O’Sullivana však nemáme žiadne dôkazy, že by bolesť spôsobovalo zlé držanie tela. Je medzi bolesťou krížov a „nesprávnym“ držaním tela predsa nejaký súvis?

Našu kliniku navštevuje čoraz viac mladých pacientov, ktorí dlho cestujú a majú sedavé zamestnania, v ktorých trávia veľa času za počítačom. Sťažujú sa na vážne bolesti, miestami až chronické. Majú poruchu zakrivenia, ktorá nespôsobuje bolesť sama osebe, ale patologicky zvyšuje záťaž napríklad na medzistavcovú platničku. A to môže následnými zmenami viesť k bolestivému syndrómu.

Čo z toho vyplýva?

Keď si sadnete, celú záťaž prenesiete na sedacie svaly a panvové kosti. Či chcete alebo nie, po 30 až 45 minútach strácate pozornosť pri držaní tela. Vaše svalstvo je ochabnuté a dostávate sa do predklonu, čím vytvárate nadmerný tlak na medzistavcové skĺbenia.

Takže nie je dôležité, ako sedím, ale koľko sedím?

Presne tak. Pacienti sa ma často pýtajú, akú stoličku si majú kúpiť alebo na aký podsedák si majú sadnúť. Zdôrazňujem im, že oveľa dôležitejšie je aspoň raz za hodinu vstať a prejsť sa. Najlepšie je vystrieť si chrbát a dopriať si päťminútovú prestávku.

Niektorí moji kolegovia používajú pri práci s počítačom stolík na státie. Čo im odkážete?

Platí to isté ako pri sedení – ide o to, ako dlho stojíte. Obidve tieto polohy

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Radíme športovcom

Človek, Šport a pohyb, Veda, Zdravie

Teraz najčítanejšie