Denník N

Slovenské krajské mestá sa na cyklorevolúciu nechytili (+ anketa)

Archív autora
Archív autora

Európske metropoly si berú z pandémie ponaučenie. Utlmujú automobilovú dopravu a dávajú viac priestoru chodcom a cyklistom, aby boli mestá zdravšie a vzduch v nich čistejší. Denník N sa opýtal ôsmich slovenských krajských miest, či plánujú niečo podobné.

V porovnaní s revolučnými vyhláseniami predstaviteľov európskych veľkomiest pôsobia odpovede z krajských miest na Slovensku skromne.

Formulácie sa rôznia, no všetky hovoria to isté – cyklodopravu podporujeme dlhodobo, stratégie a plány existujú a treba v nich pokračovať (celé odpovede uvádzame na konci článku).

„Pretavenie takejto filozofie do verejného priestoru a nášho každodenného fungovania je však dlhodobý proces a vyžaduje si aj trpezlivosť a dopyt obyvateľov,” uviedol projektový manažér Nitry Ivan Janeček.

Na okamžité radikálne zmeny sa ani v jednom meste nechystajú. Rozdiel oproti Parížu, Milánu alebo Berlínu je v tom, že tamojší radní sa rozhodli konať teraz.

Ideálny moment

„Je to jedinečná príležitosť, ktorú sme si, samozrejme, vzhľadom na dôsledky, neželali,” uviedol pre denník The Washington Post viceprezident Európskej cyklistickej federácie Henk Swarttouw. „No teraz, keď už je tu, musíme ju využiť.”

Pandémia koronavírusu ľuďom pripomenula, že zdravie súvisí s prostredím, v ktorom žijú. Dym z výfukov znečisťuje ovzdušie, ktoré potom zle vplýva na pľúca. Niektoré štúdie naznačujú, že znečistený vzduch vedie k vyššej úmrtnosti na ochorenie COVID-19.

Druhý problém súvisí

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Klimatická kríza

Koronavírus

    Príroda

    Slovensko, Veda

    Teraz najčítanejšie