Denník N

Šéf Trnavského rádia Vančo: Slovenské piesne vnímajú ľudia kontroverznejšie ako zahraničné

Dušan Vančo. Foto - Peter Lančarič
Dušan Vančo. Foto – Peter Lančarič

Prišli sme o 85 percent reklamy, miestnym reštauráciám sme púšťali spoty len za náklady, vraví šéf Trnavského rádia Dušan Vančo o tom, ako na rádiá doľahla koronakríza.

Dušan Vančo začínal v roku 1998 v Rádiu Twist, bol pri začiatkoch Rádia FM, kam nastúpil v roku 2006, neskôr pôsobil v rôznych funkciách v Rádiu Europa 2. V roku 2016 založil Trnavské rádio. Zároveň je riaditeľom trnavského kultúrneho centra Nádvorie.

Po vypuknutí koronakrízy hlásili viaceré malé rádiá, že im hrozí krach. Čo sa dialo v Trnavskom rádiu? Boli ste na tom lepšie?

Stornovanie kampaní sme zaznamenali aj v Trnavskom rádiu, od väčších aj menších klientov. Marec ešte nebol až taký kritický, ale apríl už kritický bol. Prišli sme až o 85 percent inzertných príjmov.

To znie likvidačne.

Je to likvidačné. Malé rádiá nemajú k dispozícii finančný vankúš, fungujú z mesiaca na mesiac. Na jednej strane máme veľké náklady na vysielanie, na strane druhej nám až nezmyselne prísna regulácia bráni získavať niektoré kampane. Sme vo vinárskom regióne, ktorého potenciál napríklad vôbec nemôžeme využiť.

Nebolo to počas koronakrízy tak, že niektoré malé prevádzky – napríklad reštaurácie – potrebovali spropagovať, ako fungujú, napríklad že zaviedli donášku, a teda nakupovali rozhlasové reklamné spoty v lokálnych rádiách, ako je to vaše?

Bolo to tak, objem reklamy narástol, lebo gastroprevádzky chceli inzerovať. Vysielanie sme mali plné spotov, no reálne sme reklamu predávali za enormne nízke ceny. Brali sme to skôr ako pomoc pre malé a stredné lokálne firmy, spoty sme ponúkali za vyslovene symbolickú cenu – aby mohli dať ľuďom o sebe vedieť a prežili najhoršie časy.

Kto si vlastne dnes kupuje reklamu v lokálnom rádiu?

V našom prípade sú to podnikatelia z Trnavy aj okolia, keďže pokrývame aj obce v okolí mesta. Mnohé miestne firmy dôverujú „lokálnemu ekosystému“ aj z pohľadu reklamy. Jednoducho, počujú naše rádio v rôznych prevádzkach v meste a chcú v ňom reklamu. Trnavské rádio je v istom zmysle komunitné rádio, a keď u nás firmy inzerujú, majú pocit, že adresne oslovujú lokálnu komunitu v priateľskom, domácom médiu. Ale inzerujú u nás aj väčšie firmy vrátane napríklad automobiliek. Celé je to svojim spôsobom o vzájomnej dôvere, pomoci a lokálpatriotizme.

Má dnes ešte lokálne rádio zmysel pre firmy, ktoré potrebujú reklamu? Nestačí im Facebook, na ktorom vedia cieliť aj na ľudí v Trnave či okolí?

Často

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Médiá

Rozhovory

Slovensko

Teraz najčítanejšie