Denník N

Literárny punk nie je mŕtvy. Románová vzbura Virginie Despentesovej

Foto - JF Paga
Foto – JF Paga

Už dlho som sa z nijakej knihy tak neradoval, už dlho ma nijaká tak nevydesila, nestrhla a neinšpirovala. Vernon Subutex je literárna udalosť. Aj keď sa v rekordnej záplave na knižnom trhu často môže zdať, že všetko už bolo povedané, o chaotickom dnešku zvlášť, výnimočné literárne hlasy sa prejavia tým, ako odlišne a jedinečne, akým prenikavým hlasom nám o situácii rozprávajú. Autorka prichádza do slovenského kontextu, ktorý práve prežíva revolúciu politického katolicizmu vo svojej dosiaľ najgýčovejšej podobe, z prostredia pouličnej prostitúcie a filmovej pornografie.

Ľudská komédia pre 21. storočie

Kým u nás by sa Despentesová (jej krstné meno sa nesmie uvádzať na obálkach) so svojou minulosťou vo feministickom undergrounde potĺkala medzi odmietaním grantov, diskriminačnými antikampaňami Hlavných správ a čoraz väčšou frustráciou, v civilizovanejšej Európe už dlhšie patrí medzi rešpektované intelektuálne autority vrátane členstva v Gouncourtovej akadémii a protestného vystúpenia z nej.

Kým Michel Houllebecq sa nepríjemne rýchlo mení na Miloša Zemana francúzskej literatúry, Despentesová sa

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Knižné recenzie

Kultúra

Teraz najčítanejšie