Denník N

Mali sme Berniniho sochu, netušili o tom, lacno predali a dnes ju vystavujú v USA

Socha jedného z najvýznamnejších európskych umelcov bola roky v Bratislave. Že ide o originál, sa ukázalo až po jej predaji za zlomkovú cenu. Dnes je vystavená v Los Angeles.

Mohol to byť dôvod, pre ktorý by do Slovenskej národnej galérie chodili návštevníci zo zahraničia. Že ide o originál diela slávneho umelca, však nenapadlo dlhoročnému majiteľovi, jeho dedičom, znalcom ani ministerstvu kultúry; v aukčnej spoločnosti sa dražilo dvakrát bezvýsledne. A tak opustilo Bratislavu v cene 24-tisíc eur a dnes ho v niekoľkonásobne vyššej hodnote vystavujú v Amerike.

„Prekĺzlo nám to cez prsty. Nielen nám, ale aj Slovensku,“ priznáva riaditeľ aukčnej spoločnosti SOGA Ján Abelovský, ktorý si žiadny podobný prípad nepamätá. „To je, akoby ste u nás predávali Picassa. Kde by sa tu vzal? To je jednoducho iný level. Bernini sa má predávať v Sotheby’s v Londýne alebo v Paríži.“

Jeho sklamanie je pochopiteľné. Nevyjadruje ho len strata z provízie z predaja diela. Je to vec, aká sa lokálnej aukčnej spoločnosti ocitne v rukách raz za život. A tu sa dostávame od spackaného súkromného obchodu k štátnej záležitosti. Povolenie na vývoz umeleckých diel podľa zákona totiž udeľuje ministerstvo kultúry.

Americký happy end

foto 1893Keď sa tá správa v polovici júna objavila, na Slovensku si ju nik nevšimol. Gettyho múzeum v Los Angeles oznámilo, že získalo raritné rané dielo Giana Lorenza Berniniho (1598 – 1680), ktoré bolo sto rokov neznáme. Na Slovensku na ňu upozornil ako prvý časopis .týždeň.

Taliansky sochár a architekt v roku 1621 vytvoril bustu pápeža Pavla V. na zákazku kardinála Borgheseho. Dielo zostalo vo vlastníctve Borghesovcov až do roku 1893, keď ho rodina vo finančných ťažkostiach predala viedenskému zberateľovi.

Pri vtedajšej aukcii bola vyhotovená dobová fotografia a existovala aj bronzová verzia sochy, ktorá je dnes v múzeu v Kodani. To odborníci vedeli, vyše storočia však nik nevedel, kde je originál.

Keď Gettyho múzeum robilo v roku 2008 výstavu Berniniho diel, návštevníkom ukázalo aj starú fotografiu pápežovej busty. Ako sa teraz dostalo k originálu sochy? Cez londýnsku pobočku aukčnej spoločnosti Sotheby’s, ktorá ich kontaktovala v marci.

„Bolo to prekvapenie,“ povedal pre Los Angeles Times Timothy Potts. Šéf Gettyho múzea okamžite priletel do Londýna a zistil, že namiesto obvyklých poškodení je dielo vo veľmi dobrom stave. Konkrétnu sumu za nákup nezverejnil, len dodal, že bola „významná“.

Na porovnanie: keď sa v roku 2002 objavila iná Berniniho socha, v Sotheby’s ju predali za 2,1 milióna libier.

Pri pôvode busty pápeža Pavla V. Gettyho múzem iba neutrálne odkázalo na rok 2014. Potom však vyšiel článok v britskom časopise, ktorý bol oveľa konkrétnejší.

„Ukázalo sa, že napriek druhej svetovej vojne a komunizmu busta prežila v skvelom stave v Bratislave. Mal ju doma slovenský umelec Ernest Zmeták. Dekádu po jeho smrti ju dediči dali do predaja. Kúpil ju súkromný zberateľ s dobrým okom a prepojením na Sotheby’s,“ napísal The Economist, ktorý sa kultúre a našej krajine inak príliš nevenuje.

Článok popisuje, ako sa socha dostala na stôl Alexandra Kadera, šéfa oddelenia európskej sochy  v Sotheby’s. „Stvárnenie tváre je také realistické: vrásky okolo očí, každý posledný záhyb vlasov a fúzov vysekaný s ľahkým dotykom. Nemohol to urobiť nik iný než Bernini.“

V tomto bode sa príbeh vracia naspäť na Slovensko s niekoľkými veľkými otáznikmi.

Kto má povedať „Je to originál“?

„Tú sochu som letmo zahliadol v ateliéri majstra Zmetáka, keď som pripravoval pre SNG jeho výstavu. Nikdy nebola žiadna indícia a nik si netrúfol povedať, že by mohlo ísť o originál. Celá zbierka nemala žiadnu provenienciu,“ vraví historik a teoretik umenia Július Barczi. Vernisáž bola v marci 2011, no pápežova busta medzi exponátmi výstavy Posledný klasik / Ernest Zmeták – umelec a zberateľ chýbala.

Ako sa k nej vlastne dlhoročný majiteľ dostal? Študoval v Budapešti a miloval Taliansko, kam sa pravidelne vracal. Podľa Zmetákových dedičov socha v zbierke pribudla po konci druhej svetovej vojny. Ako, odkiaľ a za čo, to nikomu neprezradil.

SOGA tvrdí, že sochu katalogizovali koncom 80. rokov ešte počas jeho života v rámci zamýšľaného plánu darovať zbierku štátu. Sám Zmeták aj slovenskí odborníci ju však považovali za dobovú kópiu a tento stav sa nezmenil, ani keď prišla do predaja.

„Neznámy taliansky sochár. Busta pápeža (podľa Gianlorenza Berniniho). Mramor. Výška 78 cm.“ S týmto popisom a sumou 47-tisíc eur dielo koncom roka 2013 ponúkla SOGA. Nik nemal záujem ani v septembri 2014, keď sa znovu objavilo v aukcii. Nezabrala ani znížená cena 24-tisíc. Až potom sa ohlásil zahraničný záujemca, ktorý ju získal. „Nie je to nejaký super klient, no pomerne často u nás nakupuje veci bežnej povahy. Dostal možno nejaké avízo alebo zacítil príležitosť,“ vraví Ján Abelovský.

Meno kupcu je Clément Guenebeaud. Žije už niekoľko rokov v centre Bratislavy, má tu manželku a do februára 2012 bol spoločníkom vo firme Thron s.r.o, ktorej predmetom činnosti boli aj „čistiace a upratovacie služby“. V decembri 2014 požiadal ministerstvo kultúry o trvalý vývoz sochy a 16. januára 2015 mu generálny riaditeľ sekcie kultúrneho dedičstva udelil súhlas.

Po článku v časopise The Economist informovala zaskočená SOGA ministerstvo, že busta dražená ako dielo neznámeho sochára bola vyvezená a predaná ako originálne dielo Berniniho.

„Minister kultúry nariadil kontrolu a 10. júla podal trestné oznámenie s podozrením, že osoby, ktoré sa zúčastnili predaja, mohli poznať hodnotu diela a že osoby posudzujúce pamiatkové hodnoty diela sa mohli dopustiť konania na škodu Slovenskej republiky. Minister okrem toho odvolal členov komisie na ochranu súčastí kultúrneho dedičstva, ktorá žiadosť posudzovala, aj generálneho riaditeľa sekcie kultúrneho dedičstva,“ povedal hovorca MK SR Jozef Bednár.

Podľa riaditeľky Slovenskej národnej galérie Alexandry Kusej nik z ministerstva nekontaktoval SNG ohľadom stanoviska týkajúceho sa sochy. Keby ministerstvo vývozné povolenie neudelilo, štát by podľa pamiatkového zákona získal čas na uplatnenie predkupného práva a na získanie zahraničnej expertízy.

„Pozerajme sa na to ako na zbierku Ernesta Zmetáka, ktorá mala zostať na Slovensku. Aká je kultúrna politika tohto štátu? Mali by sme na to, aby sa tá socha odkúpila? Prečo sa od Zmetákovej smrti v roku 2004 až do aukcie nikto nezmobilizoval?“ pýta sa Július Barczi. Podklady na aukciu pripravoval on, ale tvrdí, že posudok si malo dať vypracovať ministerstvo.

SOGA tvrdí, že počas takmer roka, keď dielo prezentovala vo svojich priestoroch a na webstránke, nik neupozornil, že by mohlo ísť o originál, ani nenavrhol záchranný nákup do štátnych zbierok. Momentálne spolu s dedičmi Ernesta Zmetáka skúma, ako je možné, že ministerstvo nevydalo povolenie na vývoz diela „podľa Berniniho“, ale s označením „prisudzované Berninimu“.

Predstava, že by sa socha vrátila na Slovensko, je dosť utopická. Momentálny stav skôr pripomína starý vtip: „Policajt hovorí majiteľovi domu: ‚Mám pre vás dobrú správu: obraz, ktorý ste našli na povale, bol naozaj van Gogh a znalec ho ocenil na 10 miliónov dolárov. Zlá správa je, že obraz aj znalec zmizli.‘“

Kultúra

Teraz najčítanejšie