Denník N

Trosky vrtuľníka zo Slovenského raja odstránili, chodník je otvorený

Vrtuľník už z miesta nešťastia previezli. Foto - TASR
Vrtuľník už z miesta nešťastia previezli. Foto – TASR

Vrtuľník letel v piatok podvečer na pomoc zranenému chlapcovi, haváriu nikto zo štvorčlennej posádky neprežil.

Trosky záchranárskeho vrtuľníka Augusta už odviezli zo Slovenského raja. Majiteľ, spoločnosť Air Transport Europe, vytiahol vrak z rokliny vlastným vrtuľníkom Mi-8.

Pilot ho preniesol v sobotu podvečer na prístupnejšie transportné miesto. Odtiaľ ho odviezli na nákladnom aute a uskladnili vo firme. ATE spolupracuje s vyšetrovateľmi pri objasnení príčin nehody.

„Trosky vrtuľníka sú stále k dispozícii vyšetrovateľom,“ povedala hovorkyňa ATE Poprad Zuzana Turočeková.

Chodníky sú otvorené

Záchranársky vrtuľník letel v piatok podvečer na pomoc zranenému chlapcovi, ktorý spadol z chodníka do rokliny. Haváriu nikto zo štvorčlennej posádky neprežil.

Vyšetrovatelia uzavreli roklinu Prielom Hornádu v úseku Lávka pod Kláštorskou roklinou až po Hrdlo Hornádu.
Katarína Škorvánková, vedúca odboru strážnej služby Správy Národného parku Slovenský raj, povedala, že všetky turistické trasy, vrátane Prielomu Hornádu, sprístupnili v nedeľu ráno.

Prielom Hornádu je už opäť prístupný pre turistov. Foto - TASR
Prielom Hornádu je už opäť prístupný pre turistov. Ilustračné foto – TASR

Pasca pre záchranárov

Bývalý letecký záchranár a inštruktor Otto Hudec z Banskej Bystrice sledoval tragickú nehodu vrtuľníka v Slovenskom raji už len v spravodajstve. Všetkých štyroch kolegov, ktorí zahynuli, osobne poznal. Hovorilo sa mu len veľmi ťažko, boli priatelia.

Nad Slovenským rajom lietal pri lesných požiaroch, ale v podstatne väčších výškach. Skúsený letecký inštruktor, ktorý vycvičil množstvo záchranárov, nechce špekulovať o príčinách nehody. Tvrdí však, že v takých ťažkých terénoch, akým je aj Slovenský raj, by mali byť drôty elektrického vedenia určite označené.

„Neviem, ako sa to stalo, a nebudem špekulovať. Vo všeobecnosti si posádka kontroluje v takých ťažkých terénoch a pri nízkom lete najmä boky, aby niečo nezachytili vrtuľou. Ako keby ste leteli alejou pomedzi stromy. Nízke slnko, elektrické vedenie… neoznačené drôty sú pasca pre záchranárske vrtuľníky,“ konštatoval.

Hudec za dvadsať rokov v službe zasahoval pri mnohých nehodách, napríklad pri páde vrtuľníka Mi-8 pri Pustom hrade a pri Brusne. Na vlastné oči videl zo zeme pád vrtuľníka Mi-2 pri výcviku v Pokoradzi. Len niekoľko minút predtým z neho vystúpil a vystriedal ho kolega.

„Vrtuľník visel vo vzduchu. Zrazu mu vypadol jeden motor a padol do rokliny. Štyria záchranári na palube mali ťažké zranenia, ale nikto nezahynul. Keby sa to stalo chvíľu pred tým, keď sme viseli nad silom, bolo by po nás,“ spomenul si na nehodu po rokoch.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Slovensko

Teraz najčítanejšie