Denník N

Šéf Autoklubu: Elektronické diaľničné nálepky? To sa nedoplatíme

Foto – TASR
Foto – TASR

Súťaž o to, kto dodá systém e-nálepiek, bola zaseknutá na tendrovom úrade. Teraz je opäť v plnom prúde.

Šéf Autoklubu SR Štefan Mihálik upozorňuje, že na zbytočne predraženej novinke, ktorú štát sľubuje už na budúci rok, zarobí súkromník, a šoférom aj tak nepomôže.

Štát už dlho sľubuje šoférom, že budú môcť za diaľnice platiť elektronicky. Po novom je tender na takýto systém za vyše 30 miliónov eur odblokovaný po tom, ako jeden zo záujemcov stiahol námietky, ktoré súťaž brzdili na Úrade pre verejné obstarávanie. Rozhodnúť o tom, kto dodá nový systém, by sa tak mohlo už tento piatok. E-nálepky tak napokon možno stihnú prísť do praxe na budúci rok. Aká je to správa pre vodičov? 

Je to zlá správa, lebo ďalší drahý systém by len oberal vodičov a daňových poplatníkov o ďalšie peniaze. S týmto názorom súhlasia aj naši zahraniční partneri. V Rakúsku ani neuvažujú, že by bola nejaká iná alternatíva ako klasické nálepky, v Česku je situácia rovnaká.

Prečo si myslíte, že by to bolo zbytočne drahé?

Dnes má štátna Národná diaľničná spoločnosť v súvislosti s papierovými nálepkami iba náklady na distribúciu a ich tlačenie. Sieti partnerov, cez ktorých predáva nálepky, vypláca províziu dokopy 6 percent z predaných nálepiek ročne (cca 3,5 mil. eur, pozn. red.). To je celková provízia, v ktorej sú už zahrnuté aj provízie z predaja pre čerpacie stanice (odhadovaná cena v aktuálnom tendri na tlačenie nálepiek na jeden rok je 450-tis. eur, pozn. red.).

Nemôže sa stať, že najprv jednorazovo zaplatíme viac peňazí za nový e-systém, ale potom už bežná starostlivosť oň nebude prehnane drahá?

Aj elektronický systém musí mať sieť distribútorov na miestach, kde to motoristi očakávajú. Tým treba dať niečo za poskytovanie služby (napríklad evidencia, úhrada a podobne). Navyše prevádzkovateľ si svoju vyššiu províziu voči štátu obháji tým, že systém treba spravovať, technicky udržiavať a vylepšovať, a podobne. A aj za prenos dát sa platí, nikto to nebude robiť zadarmo. Bude to podľa môjho odhadu oveľa drahšie ako zabehnutý systém s istým počtom zamestnancov Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorí sa starajú o správu distribúcie nálepiek voči odberateľom. Tých napokon nie je až tak veľa a oni si už s delením provízie pre hustú sieť koncových predajcov diaľničných nálepiek narábajú po svojom ako obchodníci.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Neplatí podľa vás ani argument, že za pohodlie e-nálepky treba aj niečo zaplatiť? 

Pokiaľ to bude tak ako v Maďarsku, tak to šoférom život nijako neuľahčí. V Maďarsku to funguje napríklad aj tak, že prídete na hraničný priechod, poviete, že potrebujete virtuálnu nálepku, dotyčný vám ju predá. Do ruky dostanete papier pre prípad, keby vás niekto kontroloval, aby ste vedeli preukázať, že ste zaplatili.

Bločky môžu byť dôležité aj z daňových dôvodov. Prečo by však šoféra fyzicky niekto kontroloval? Malo by to predsa fungovať tak, že sa informácie o aute zadajú do systému. Keď kontrolóri uvidia auto na ceste, zadajú údaje o ňom a dozvedia sa, či  šofér zaplatil, alebo nie. 

Môže sa stať množstvo situácií, napríklad vypadne systém alebo nebude dosť čitateľné evidenčné číslo a podobne. V tom prípade budú kontrolovať bločky.

Súťažné podklady k tejto zákazke hovoria aj o tom, že víťaz by mal pripraviť aj mobilné aplikácie, cez ktoré sa bude dať nálepka zaplatiť. Nestačí ani toto ako argument za e-nálepky?

Podiel tých, ktorí by to riešili cez budúcu mobilnú aplikáciu, bude ešte dlho nízky. Národnej diaľničnej spoločnosti budú chýbať peniaze. Dnes platí 6 percent distribútorovi. Náklady, ktoré bude platiť prevádzkovateľovi nového systému, budú aj o 20 percent drahšie. Je možné, že potom aj poplatky za užívanie diaľnic budú vyššie.

Prečo máme veriť vašim slovám, ak ste dnes jedna z firiem v reťazci dodávateľov, medzi ktorých sa delí aktuálna 6-percentná provízia? 

Nikde nie je napísané, že Autoklub SR by sa nedostal do siete budúcich poskytovateľov elektronických nálepiek. Máme svojich partnerov, regionálne kluby atď. Takže to nie je odpoveď vyvolaná strachom o stratu provízie, alebo príjmov z predaja. Tá, mimochodom, nie je nijako závratná, ale popri ďalšej činnosti Autoklubu je to k dobru, lebo náš systém funguje a bude fungovať aj pre rakúske a české nálepky, ktoré distribuujeme. A skôr nám ide o to, aby sa vybrané mýto dostalo skutočne tam, kam patrí. Nie do rúk veľkých firiem, ktoré budú z výberu poplatkov žiť niekoľko desaťročí, ale do infraštruktúry. Veď motoristi už dnes okrem diaľničných poplatkov prispievajú do štátneho rozpočtu nemalými čiastkami. Od daní z palív cez cestné dane až po odvody z povinného zmluvného poistenia hasičom, ako aj diaľničné poplatky.

Jedna vec sú spomínané náklady asi 30,8 milióna eur. Tie štát odhaduje, že postačia na dodávku nového systému a jeho prevádzku dokopy počas takmer šiestich rokov. Čo ešte potrebuje štát, aby spustil e-nálepky?

Potrebuje ešte systém, ktorý skontroluje napríklad cez kamery automaticky, či ten-ktorý šofér zaplatil za diaľnicu. Buď sa využije sytém, ktorý je na diaľniciach momentálne vybudovaný, čiže bude to robiť cez mýtne brány spoločnosť SkyToll, alebo si ich štát od firmy prenajme, alebo sa postavia nové brány. Zadarmo to nebude. Peniaze nepôjdu do infraštruktúry, ale nejakej firme, a ešte nie je vybratý ani cent na diaľničných známkach.

Prečo by nemohla platenie poplatkov za jazdu po diaľnici kontrolovať polícia? Postupne predsa buduje takzvaný systém objektívnej zodpovednosti, cez ktorý automaticky pokutuje napríklad  príliš rýchlych šoférov. 

Myslím si, že by mohla.

Čo by to prinieslo? Pýtam sa pre to, že pôvodne vypísaný tender v hodnote 35 miliónov eur, ktorý obsahoval celý nový systém e-nálepiek, zrušili, a potom vyhlásili nový, o 4 milióny eur lacnejší, v ktorom sa už kontrola nespomína. 

Pokiaľ by sme dali polovicu z toho ušetreného do vybavenia policajtov, tak nepotrebujeme súkromníka na kontrolu virtuálnych nálepiek. Niekomu to však možno spraví dobre, ak ich bude kontrolovať.

Vidíte nejaký iný typ rizika?

Autokluby už dávno tlačia na zvýšenie ochrany osobných údajov. Veď predsa v centrálnej evidencii či inde sú osobné údaje majiteľov vozidiel. Ten, kto ich kontroluje, by mal s nimi zaobchádzať ako s osobnými údajmi. Úrad na ochranu osobných informácií by sa mal veľmi pozorne pozrieť, za akých podmienok bude údaje niekto zhromažďovať, vyhodnocovať a vyvodzovať z nich závery, a ako ich bude skladovať. Ako bude zabezpečená bezpečnosť uložených údajov? To sa nikde nespomína, alebo, lepšie povedané, opomína. Aj v tom sme zajedno s našimi partnerskými organizáciami, že do popredia sa derie otázka ochrany osobných údajov. Motoristi si často ani neuvedomujú, koľko osobných údajov odovzdávajú do rozličných systémov, napr. e-call, navigácie aktívne, alebo pasívne, evidencie prejazdov na cestách, mýtne systémy a pod.

To je už trochu neskoro to riešiť, nie? Už teraz napríklad kamionisti platia mýto. Súkromná firma SkyToll, ktorá mýtny systém prevádzkuje, má detailné informácie o ich pohybe.  

Áno, už to malo byť vyriešené. Teraz však budujeme niečo, čo ľudí ešte viac obmedzí, a bude sa o nich zbierať ešte viac údajov. Ďalšia vec je, že ak sa lacnejší systém tradičných nálepiek nahradí drahším systémom, tak je to len ďalší krok k tomu, aby sa spoplatnilo viac ciest než len diaľnice a rýchlocesty. Ani si neuvedomíte, a za rok môžu byť spoplatnené aj cesty prvej triedy, pretože štátu to nebude finančne vychádzať.

Aj Brusel má svoje vízie, keď príde na platbu za diaľnice. Už dlho sa špekuluje o tom, aby mýtne systémy v jednotlivých krajinách boli kompatibilné a pod. Aké signály ste zachytili z Bruselu pri debate o diaľničných nálepkách? 

Existuje pilotný projekt, ktorý presadzujú autokluby v Bruseli, aby boli národné systémy spoplatnenia v jednotlivých krajinách zachované, ale aby sa zároveň zaviedla aj jedna európska diaľničná nálepka, aby ten, kto cestuje po celej Európe, nemusel zakaždým pre každú krajinu kupovať novú. Výnos by sa rozdeľoval medzi jednotlivé štáty.

Myslíte si, že sa môže stať, že o 5 rokov príde Brusel s víziou jednotného spoplatňovania, ale my tu už budeme mať systém, ktorý nám v tom momente bude nanič? 

Veľmi ľahko sa to môže stať.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Diaľničné známky

Ekonomika

Teraz najčítanejšie