Denník N

Menej ľudí verí médiám, platia si za ne viac, ukázala veľká štúdia o médiách

Špeciálne vydanie MediaBrífingu o výsledkoch najnovšieho medzinárodného prieskumu Digital News Report 2020.

Slovensko patrí medzi krajiny s veľmi malou dôverou k novinárom a situácia sa v posledných rokoch zhoršuje. Len 28 percent obyvateľov vraví, že médiám dôveruje. Pred rokom to bolo 33 percent.

Ak majú Slováci hodnotiť médiá, ktoré si sami vybrali a ktoré používajú, takýmto zdrojom dôveruje len 40 percent opýtaných (vlani 43 %). Správam z internetových vyhľadávačov verí 29 percent Slovákov, 17 percent dôveruje správam nájdeným na sociálnych sieťach.

Vyplýva to z dnes zverejnenej štúdie Digital News Report 2020, ktorú pripravuje Reuters Institute na Oxfordskej univerzite. Štúdia obsahuje dáta o 40 krajinách sveta, Slovensko je jej súčasťou štvrtý rok za sebou.

Výskumníci dali respondentom ohodnotiť dôveryhodnosť 15 vybraných slovenských médií. Najvyššiu dôveru spomedzi nich dosiahla RTVS (dôveruje jej 67 %), tesne za ňou sa umiestnila televízia TA3 (66 %). Tá bola ešte vlani na prvom mieste, rozdiel medzi nimi je však len na úrovni štatistickej odchýlky.

Hospodárskym novinám a Aktualitám dôveruje 58 percent ľudí, rádiu Expres a televízii Joj 56 percent. Denníku N dôveruje 42 percent opýtaných.

Dôveryhodnosť vybraných slovenských médií. Zdroj – DNR 2020

V Česku ľudia spomedzi 15 posudzovaných médií najviac dôverujú Českej televízii, regionálnym novinám, Českému rozhlasu a Hospodářskym novinám.

Štúdia si tiež všíma, že na sledovanie online správ používajú Slováci najmä smartfóny (58 %), ktoré v prieskume prvýkrát predbehli notebooky (55 %).

Štúdiu Digital News Report čítajú každý rok odborníci a manažéri médií, pretože opisuje aktuálne trendy na trhu.

Jej výsledky majú viac ako sto strán, zhrnuli sme preto hlavné zistenia do tohto špeciálneho vydania newslettra MediaBrífing.

1. Stále viac ľudí si platí za online médiá

Vo svete rastie počet ľudí, ktorí si platia za online médiá. Škandinávske štáty sú v tomto smere najlepšie a predplatné má v priemere každý štvrtý obyvateľ (26 %). Na Slovensku sa k finančnej podpore digitálnych médií hlási 12 percent respondentov, vlani to bolo 8 percent.

Dôvody na predplatenie si médií bývajú komplexné a ovplyvňuje ich viac faktorov. Lepšie výsledky sú v krajinách, kde viaceré významné médiá zamkli svoj obsah, napríklad Nórsko (predplatné má 42 % ľudí) a USA (20 %). V Británii zamkla svoje články len relatívne malá časť médií, k predplatiteľom sa teda hlási len 7 percent opýtaných.

Ďalším dôvodom je kvalita – predplatitelia veria, že dostávajú lepší obsah. Ľudia tiež vravia, že chcú podporiť konkrétnych novinárov, ktorým dôverujú. V USA 13 percent opýtaných vraví, že si predplácajú médiá, aby im to pomohlo v práci.

Zhruba 80 až 90 percent predplatiteľov si myslí, si budú za online médiá platiť aj o rok.

Zároveň však

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Médiá

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie