Denník N

Naša dobrodružnosť a odvaha experimentovať by nám mohli pomôcť prežiť, hovorí umelec András Cséfalvay

András Cséfalvay. Foto N - Vladimír Šimíček
András Cséfalvay. Foto N – Vladimír Šimíček

V bratislavskej galérii SODA rozpráva András Cséfalvay príbehy dinosaurov a na príklade jedného z nich sa snaží vidieť nádej v možnom prežití ľudskej civilizácie.

V poslednom čase sa zdá, že nad ľudstvom neustále visí kríza – klimatická, ekologická a neskôr pandemická.

V bratislavskej SODA Gallery sa aktuálne koná výstava Model for Extinction Survival: Take to the Sky, ktorá môže na prvý pohľad pôsobiť ako príjemná prechádzka paleontologickým múzeom, vzdialená od aktuálnych problémov nášho sveta.

András Cséfalvay v nej však na pozadí príbehu dinosaurov rozvíja príbeh konca ľudí na našej planéte. Ba čo viac, v súlade s názvom výstavy nazerá za horizont možných koncov a hľadá model na prežitie vyhynutia.

Výstavu Andrása Cséfalvaya si v bratislavskej Soda Gallery môžete pozrieť do 10. júla. Foto – Adam Šakový

Prestali sme hovoriť o pominuteľnosti

Objekty, maľby a videá na výstave zhmotňujú zeitgeist posledných rokov. Už pred príchodom koronavírusu môžeme datovať stupňujúce sa obavy o ekosystém, ako aj o to, aký vplyv bude mať na prežitie človeka.

András Cséfalvay v krízach tohto druhu vidí odraz strateného rozmeru konečnosti. „Už dlhšie si uvedomujem, že skoro všetky veľké krízy sú zároveň i krízou osobného druhu, v ktorej si neadresujem vlastnú smrteľnosť.“

Koronakríza tento pocit podľa neho len vystupňovala. „To, že vyvolala takú paniku a úzkosť, je spôsobené tým, že sa na verejnosti nehovorí o smrti a o tom, že všetko je pominuteľné,“ hovorí.

Kľúč na zvládnutie týchto pocitov vidí v základnom vyrovnaní sa so smrteľnosťou každého jednotlivca. Zároveň však podľa neho netreba zabúdať, že sme súčasťou oveľa väčších procesov, ktoré vôbec neovládame.

Takýmto rozsiahlym procesom je i evolúcia. Človek sa s obľubou vníma ako jeho finálny produkt a svojich predchodcov – dinosaury – často vidí iba ako exponáty v múzeu, ilustrujúce úspešný príbeh nášho druhu.

Výstava programovo pracuje s vizualitou múzea. Autor tejto hre prispôsobil nasvietenie i inštaláciu diel. Foto – Adam Šakový
Medzi dielami na výstave možno nájsť objekt, video s trojrozmernou animáciou, ale i maľby, tlače a reprodukcie. Foto – Adam Šakový

Pri vstupe do výstavy v galérii sa divák ocitne v iluzívnom múzeu, v ktorom diela súčasného umenia preberajú rolu prírodovedných exponátov. Video hneď oproti vstupu je 3D animáciou, aká často sprostredkúva rekonštrukciu zaniknutých svetov.

Deinonychus, jeden z operených druhov dinosaura, sa nám tu však prihovára ako rovnocenný druh. Hovorí o svojej túžbe vzlietnuť. „Rozmýšľal som nad tým, že musel existovať

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie