Denník N

Boj s vlastným telom

Bytové divadlo Jána Sedala. Foto - CED
Bytové divadlo Jána Sedala. Foto – CED

Herec Ján Sedal sa po ťažkom úraze vracia k scénickej tvorbe. Intímnu monodrámu hrá v obývačke svojho bytu.

[Tip na knihu od Denníka N: Ľudskosť. Optimistická história človeka.]

Brno, Anenská ulica, bežný činžiak ako mnoho ďalších a v ňom byt ako mnoho ďalších. Tento je však výnimočný – stretávajú sa v ňom milovníci divadla, vždy maximálne štrnásti (toľko stoličiek je vyhradených pre publikum), aby hodinu sledovali monodrámu herca, režiséra a básnika Jána Sedala Vyplním šaty své tělem svým.

Po ťažkom úraze pred dvomi rokmi, po týždňoch v kóme a po dlhých mesiacoch návratu do života, keď sa musel učiť všetky svoje každodenné úkony, sa Jano Sedal, tento bratislavský rodák, ktorý svoj umelecký život spojil najmä s brnianskym HaDivadlom (ale aj s ďalšími skvelými českými divadlami a filmovými tvorivými spoločenstvami), rozhodol vrátiť k scénickej tvorbe. Zatiaľ to nie sú dosky, ktoré znamenajú svet, ale „len“ parkety vlastného bytu.

Vlastne jedna doska tam je a spolu s dvomi skriňami v rohoch izby, na ktorých je položená a premosťuje tak jeho obývačku, vytvára nadpozemský priestor, v ktorom sa odohráva zhruba polovica inscenácie. Pohyb bol vždy silnou stránkou Janovho herectva, a kým v etudách pod stropom možno výkon sedemdesiatnika Sedala bez zveličenia označiť za akrobatický, na bezpečnej dlážke izby zasa prezentuje extrémne náročné fyzické divadlo, akoby hľadal hranice svojich možností.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Komentáre, Kultúra

Teraz najčítanejšie