Denník N

Viacerí už chceli prepúšťať. Zvrátil to až kurzarbeit, hovorí šéf zväzu automobilového priemyslu

Prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek Foto N - Tomáš Benedikovič
Prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek Foto N – Tomáš Benedikovič

Automobilový priemysel tvorí až polovicu slovenského priemyslu. Akýkoľvek otras v jeho vnútri ovplyvňuje celú domácu ekonomiku. O tom, ako prechádza koronakrízou kvarteto domácich automobiliek a 350 tunajších automobilových subdodávateľov a čo ešte potrebujú na prežitie, sme hovorili s prezidentom zväzu automobilového priemyslu Alexandrom Matušekom.

V rozhovore sa dočítate:

  • prečo domáca výroba automobilov môže tento rok klesnúť oveľa menej výrazne ako v iných častiach sveta,
  • čo je pre domáci automobilový priemysel väčší problém ako koronakríza,
  • prečo po koronakríze očakáva skôr zdraženie ako zlacnenie áut,
  • kde vidí slabé miesta novej veľkej slovenskej fabriky na batérie do elektromobilov,
  • či na Slovensko môže prísť aj piata automobilka.

Európske automobilky masívne prepúšťajú či sa dokonca zatvárajú, no dve slovenské automobilky už idú na plné tri zmeny a ďalšie dve na dve zmeny. Vďaka čomu sa u nás automobilová výroba vracia do normálu pomerne rýchlo?

Slovensko našťastie nebolo koronakrízou postihnuté tak výrazne ako niektoré západné krajiny. Naše automobilky sme tiež z opatrnosti zatvárali skôr ako iné krajiny, a tak sme ich potom vedeli aj skôr otvárať.

Iné krajiny zatvárali neskôr a teraz sa aj neskôr rozbiehajú. Svoju úlohu zohralo aj silné portfólio značiek tunajších automobilov. Volkswagen Slovakia napríklad vyrába pre materský koncern okrem iného aj SUV Porsche, ktoré sa aj v kríze predáva veľmi dobre. Kia má u nás jediný európsky závod. Nemá tu inú alternatívu, aby plnila existujúce európske objednávky. Sú síce nižšie, ale stále tu dopyt po autách existuje.

Lepšie ako vo svete

Môže terajší pomerne dobrý vývoj v slovenských automobilkách vydržať dlhšie? Alebo sa časom zas vrátia k odstávkam, lebo po oživení všetkých výrob nebudú mať dostatočný odbyt?

To je ťažká otázka, ale odhady svetových ekonómov hovoria, že tohtoročný globálny dopyt po automobiloch klesne o 20 až 30 percent. No tento prepad už v podstate ukrojili dva či tri mesiace prísnych opatrení, počas ktorých naše odvetvie takmer stálo.

Teoreticky teda treba do konca roka už len

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Rozhovory

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie