Denník N

Psychológ z linky pomoci: Predstavte si, v akom stave bol senior, keď hľadal pomoc na online chate

PhDr. Marek Madro, programový riaditeľ IPčko, občianske združenie
PhDr. Marek Madro, programový riaditeľ IPčko, občianske združenie

„Mojou prácou je byť k dispozícii osemdesiatim kolegom, respektíve koordinátorom jednotlivých služieb. Keď sa vyskytne situácia, pri ktorej ide o život alebo napríklad trestný čin, musia ma kontaktovať. Práve mi jedna kolegyňa píše, tak sekundu…“

Toto je reálna situácia, ktorá sa stala počas nášho rozhovoru s Marekom Madrom, programovým riaditeľom Občianskeho združenia IPčko, ktoré prevádzkuje internetovú poradňu pre mladých. Na otázku, či sa to deje často, prikývne. Niekoľkokrát za deň. Niekedy je to šesť, inokedy pätnásť. „Koronakríza bola asi najťažšie obdobie, aké som v tejto práci zažil. Nielen pracovne, ale aj osobne. Zároveň to bol zvláštny čas, ktorý priniesol niečo, o čo sme sa ako organizácia snažili celé roky,“ začína Marek rozprávanie o tom, čo zažívali psychológovia na chate, mailoch, telefonických linkách a vo videoporadni.

Prevažovala úzkosť, strach o blízkych a domáce násilie

Najčastejšie pomáhali ľuďom s úzkosťou, hneď na druhom mieste boli samovraždy. Nasledoval strach z ochorenia Covid-19. Ozývali sa tiež ľudia, ktorí boli pozitívne testovaní a mali strach, ale aj repatrianti a obete domáceho násilia.

„Pamätám sa na prípad muža, ktorý bol v Nemecku, a tak veľmi sa bál prísť na Slovensko, až počas telefonátu s našou kolegyňou dostal infarkt,“ hovorí Marek. „Volali sme mu záchranku. Neskôr sa nám ozval z nemocnice. Veľa kontaktov sme mali aj s obeťami domáceho násilia. To sú príbehy, s ktorými sa stretávame aj počas roka, ale teraz sme vedeli, že ich možnosti sú veľmi obmedzené, že sú v pasci a že nevedia, akým spôsobom sa z toho dostať.“

Jedným z nich bol prípad dievčiny, ktorá bola zatvorená v skrini a nedokázala vypovedať, v akej je situácii. Iba položila telefón a nechala psychológov na druhej strane linky počúvať, čo sa dialo. Tí kontaktovali sociálku a dievča potom niekoľko dní sprevádzali celým procesom. „Nakoniec ju umiestnili do krízového strediska. Potrebovala však negatívne testy na Covid-19 a na tie neboli peniaze…“

Obrovský nárast kontaktov počas koronakrízy

Od nástupu pandémie stúpol počet nakontaktovaní sa na psychológov v IPčku o 330 percent. 40 psychológov radilo ľuďom 17 hodín denne cez chat a cez email. Hoci je poradňa primárne určená mladým, začali sa s ňou spájať aj ľudia v strednom veku a seniori. „Kontaktovali nás aj dospelí s úzkosťou, s pocitmi obrovského strachu, niekedy s panikou. Uvedomili sme si, že ak im chceme pomôcť, musíme sa im prispôsobiť, a tiež sme potrebovali zvýšiť počet operátorov. V priebehu niekoľkých dní sme vybrali a zaškolili ďalších 40 psychológov a prevádzku sme zmenili sa nepretržitú. Pribudli ďalšie komunikačné kanály – nonstop bezplatná Krízová linka pomoci a videoporadenstvo,“ hovorí Marek.

IPčko spolu s Linkou detskej istoty a Ligou za duševné zdravie vytvorili iniciatívu liniek pomoci s cieľom pomôcť systémovému riešeniu duševného zdravia na Slovensku. V čase obrovského nárastu kontaktov spolu komunikovali, radili sa, pomáhali si. Zároveň spoločne hľadali finančnú podporu u partnerov.

„Za desať dní sme mali toľko kontaktov ako za uplynulý mesiac. Po uvoľnení pravidiel riešime nové situácie a problémy. Denne máme takmer 280 hovorov prijatých a takmer 300 hovorov nestihneme riešiť,“ povedala o aktuálnom probléme koordinátorka dištančného poradenstva Linky detskej istoty Tatiana Ivanič Rybanská.

Vďaka partnerom pomáhajú väčšiemu počtu ľudí

„Počas koronakrízy sa nám začali ozývať rôzni partneri, no musím povedať, že štát to nebol,“ vysvetľuje Marek. „Boli to firmy, ktoré vedeli, čo robíme, a snažili sa to podporiť. Jedným z najvýraznejších partnerov bola Nadácia Orange. Sami sme si vedeli zabezpečiť personálne kapacity, problém však bol s technikou. Orange priniesol technické riešenie pre Krízovú linku pomoci – bezplatnú telefonickú linku, na ktorej môže volať aj päť ľudí naraz. Dostával som od nich maily uprostred noci, keď na tom „makali“. Videl som obrovský záujem a pochopenie toho, ako veľmi dôležitá je naša služba.“

Orange IPčku poskytol aj technológiu pre videoporadenstvo. Riešenie, ktoré inokedy trvá mesiace, sa podarilo za niekoľko dní. Nadácia Orange IPčko spolu s Linkou detskej istoty a Ligou za duševné zdravie podporila tiež finančne s cieľom posilniť ich kapacity v exponovanom čase. Finančný príspevok získali aj od Orange Foundation v Paríži.„Duševné zdravie potrebuje našu pomoc viac ako inokedy,“ reaguje na aktuálnu potrebu Andrea Ungvölgyi, manažérka Nadácie Orange. „Preto sme sa rozhodli pomôcť týmto linkám a posilniť ich kapacity, čím sa stali dostupnejšími pre omnoho viac ľudí. Lebo nikto v tom nie je sám, pomoc existuje.“

LINKY POMOCI

350 000 ľudí sa na Slovensku lieči na duševné choroby

Jednorazová pomoc linkám, ktoré kontaktujú ľudia v ťažkostiach, zmiernila zlú situáciu, ale len dočasne. Psychológovia však volajú po systémovej zmene. Psychiatrické diagnózy má na Slovensku 350 000 ľudí. Pre koronakrízu sú títo ľudia ohrození izoláciou, prehĺbením príznakov ich duševných porúch a výrazne zníženou možnosťou absolvovať pravidelnú liečbu kontaktným spôsobom. K tomu ešte treba pripočítať 750 000 tých, ktorí sa neliečia, prípadne vyhľadávajú pomoc psychoterapeutov. Tých je ale žalostne málo. O tom, akú časť zdravej populácie dôsledky pandémie zasiahnu, existujú smutné odhady. Počet ľudí na Slovensku – dospelých i detí, ktorých psychické zdravie je ohrozené, je teda ešte oveľa vyšší.

Príklady dobrej praxe zo zahraničia hovoria o veľkom význame krízových liniek poskytujúcich psychologickú podporu. Na Slovensku máme reálne 3 nonstop linky pomoci, ktoré pokrývajú približne len 10 % potrebných kapacít. Len Linka detskej istoty počas pandémie v marci zaznamenala až 85%-ný nárast kontaktov oproti februáru 2020. Pre porovnanie, v ČR funguje bez ohľadu na pandémiu štandardne 23 liniek pomoci.

 Článok vznikol v spolupráci s Nadáciou Orange.

Slovensko, Zdravie

Teraz najčítanejšie