Denník N

Šéf tlačového odboru premiéra: Hovorca Igora Matoviča by mal myslieť, cítiť aj dýchať ako on sám

Richard Pekar. Foto N - Tomáš Benedikovič
Richard Pekar. Foto N – Tomáš Benedikovič

Nájsť premiérovi hovorcu je náročné, lebo Igor Matovič je citlivý na to, aby niekto hovoril zaňho. Osobne berie aj svoj profil na Facebooku, vraví Richard Pekar, šéf vládneho tlačového odboru.

[Premiér v teniskách – kniha o politikovi, ktorý tak chcel byť chybou v systéme, až sa mu to podarilo.]

Richard Pekar (51) je od 15. mája šéfom tlačového odboru úradu vlády, s OĽaNO spolupracuje od roku 2011, v roku 2014 ho zvolili za starostu obce Jasenica. V rozhovore hovorí:

  • ako sa spoznal s Igorom Matovičom,
  • prečo ešte premiér nemá hovorcu,
  • čo hovorí na statusy predsedu vlády na Facebooku,
  • ako sa premiér komunikačne pripravoval na Trianon,
  • ale aj ktoré médiá sú voči hnutiu OĽaNO najtvrdšie.

Takto pred tromi mesiacmi ste sedeli ako starosta na obecnom úrade v tisícovej Jasenici a riešili predlžovanie vodovodu. Dnes ste na úrade vlády a vediete tlačový odbor predsedu vlády. To je pomerne veľký skok, nie?

Áno, ale som človek pochádzajúci z mediálneho prostredia. Od roku 2001 som pracoval vo vydavateľstve Petit Press na marketingu, potom som pôsobil v mediálnej agentúre. V roku 2014 som kandidoval za starostu v našej obci, vyhral som a zopakoval som to aj po prvom volebnom období. No popri tom som spolupracoval s hnutím OĽaNO na komunikačných stratégiách už od roku 2011, teda od momentu, keď sa súčasný premiér rozhodol založiť vlastné hnutie, ktoré pôjde do volieb samostatne.

Takže samospráva bola skôr odbočka z kariéry v médiách…

… áno. Ale musím povedať, že pre toho, kto chce kompetentne pôsobiť vo verejnej a štátnej správe, je samospráva ideálna skúška ohňom. Na mnohé veci sa dnes pozerám inak ako ľudia, ktorí si komunálnu politiku neskúsili.

Pri hnutí OĽaNO ste teda už deväť rokov, aj keď ste doteraz neboli až taký známy. Ako ste sa v roku 2011 ocitli v kampani hnutia Igora Matoviča?

Dostal som sa do kampane cez Martina Lengyela, ktorý bol vtedy prizvaný ako poradca. (Martin Lengyel je politický marketér, pracoval pre Mikuláša Dzurindu aj Viktora Juščenka, v regionálnych kampaniach aj pre kandidátov Smeru, napríklad Richarda Rašiho. Po roku 2016 rokoval s Erikom Tomášom o tom, že by sa stal členom mediálneho tímu premiéra Roberta Fica, no nakoniec odmietol, pozn. red.)

To je zaujímavé, nevedel som, že Martin Lengyel pracoval aj pre OĽaNO.

Bolo to len veľmi krátko a na začiatku, no výsledkom tejto spolupráce bolo aj to, že som sa k OĽaNO dostal ja. Vtedy sme vyhodnocovali dáta z prieskumov a na ich základe formovali nejaké komunikačné odkazy. Bola to inak veľmi zaujímavá kampaň.

Čím?

Z môjho pohľadu bola jednou z najefektívnejších, aké som kedy zažil. Zisk mediálneho priestoru pre OĽaNO bol postavený na rozpade jeho kandidátky, ktorý vyvolal obrovskú mediálnu pozornosť. Ako keby tento konflikt vybojoval pre OĽaNO veľký mediálny priestor bez toho, že by sme ho museli nakupovať.

To je trochu paradoxné, že sa na spor v podobe rozkolu pozeráte takto pozitívne, aj keď je pravda, že OĽaNO volebným ziskom nad osem percent vtedy tak trochu prekvapilo.

Preto hovorím o jednej z najefektívnejších kampaní. Ak by sme finančné náklady na kampaň prepočítali na volebné hlasy, bol by to veľmi fajn pomer.

Rozpad kandidátky pred voľbami 2012 spôsobil návrh Igora Matoviča, aby kandidáti OĽaNO išli na detektor lži, čo odmietli niektorí politici z malých strán – OKS a KDS. Už vtedy sa teda ukázalo, že Igor Matovič prichádza s kontroverznými nápadmi. Vy si spomínate na prvé stretnutie s ním? Ako na vás zapôsobil?

Igor Matovič je človek, ktorý má cit a schopnosť uchytiť podstatu emócie. No zároveň je to človek, ktorý je veľmi racionálny. O Richardovi Sulíkovi hovorí, že sa správa ako excel. Igor Matovič je však podobný

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Igor Matovič

Rozhovory

Slovensko

Teraz najčítanejšie