Denník N

MoMA Banská Štiavnica

Azda nebudem celkom sám, komu sa v roku 2020 volanie po odtrhnutí jednej galérie od univerzálnejšieho múzea s rozmanitými a najmä bohatými zbierkami bude javiť ako pochod proti prúdu času, píše historik umenia Dušan Buran.

Autor je vedúcim kurátorom zbierok starého umenia SNG; 2013 – 2018 bol predsedom národného komitétu Medzinárodnej rady múzeí ICOM

Facebookové profily a bohémske kaviarne už niekoľko týždňov zamestnáva nevídaný spor, ktorý vzplanul okolo jednej provinčnej galérie na strednom Slovensku.

Reč je o Galérii Jozefa Kollára, jednej z viacerých zložiek Slovenského banského múzea v Banskej Štiavnici, ktoré funguje pod gesciou Ministerstva životného prostredia SR.

Nie je tu dosť priestoru na to, aby som prezentoval svoje názory na uvedený spor ani na inštitúciu SBM ako celok. Sústredím sa iba na jeden aspekt, ktorý rezonoval vo viacerých rozhovoroch, ako aj na verejnej diskusii v Banskej Štiavnici, a ktorý deň predtým pointovala Jana Močková v článku tohto denníka.

Galéria Jozefa Kollára v Banskej Štiavnici. Foto N – Tomáš Benedikovič

Múzeum verzus galéria

Novinárka si v medzititulku kladie (viac-menej rétorickú) otázku, že čo má umenie spoločné s baníctvom. Pritom odpoveď je prostá: v ktoromkoľvek stredoslovenskom banskom meste (takmer) všetko!

Bez banskej a baníckej tradície by

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vizuálne umenie

Komentáre, Kultúra

Teraz najčítanejšie