Denník N

Nový majiteľ Zoznamu Mác: Keby sme nespustili Topky, už by sme neexistovali

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Slovak Telekom predal dcérsku spoločnosť Zoznam a jej novým vlastníkom sa stal konateľ firmy Martin Mác. Stáva sa tak majiteľom nielen portálu Zoznam.sk, ale aj bulvárneho webu Topky.sk. V rozhovore hovorí:

  • ako kúpu Zoznamu financoval,
  • aké škrty museli urobiť pre koronakrízu,
  • že chce mať seriózny spravodajský web, ktorý bude spoplatnený,
  • že má plány s internetovou televíziou aj platenými podcastmi,
  • a čo by urobil, ak by cez neho chcel niekto ovplyvniť obsah Topiek.

Zoznamu šéfujete od roku 2007, rozhovory médiám ale často neposkytujete. Prečo?

Nesnažil som sa dostávať do médií. Bol som aj podpredsedom predstavenstva v Slovak Telekome, mal som skôr pasívnu komunikačnú stratégiu.

Portály Zoznam.sk a Seznam.cz boli kedysi akoby hlavnými stránkami slovenského a českého internetu…

Dokonca mali spoločných spoluvlastníkov – Iva Lukačoviča a Iva Debnára. Ak si dobre pamätám, Ivo Lukačovič (zakladateľ Seznamu, pozn. red.) mal podiel v Zozname. Ich pohnútkou bolo, aby ľudia, ktorých začali cez dial-up pripájať, mali niečo na internete. Vtedy boli stránky ako Altavista, Lycos či Yahoo, no Google ešte ani nebol v garáži. Vznikali teda katalógy, a to bola hlavná náplň Zoznamu. Postupne naberal ďalšie funkcionality – mail, spravodajstvo.

Fenomén českého Seznamu je v tom, že lojalita Čechov je na úplne inej úrovni ako lojalita Slovákov. Zoznam mal viac ako 11-percentný podiel na vyhľadávaní, ale keď prišiel Google, všetci naň skočili. Veľmi rýchlo si tiež zmenili mailové schránky z lokálnych na Gmail.

V Česku to nenastalo. Seznam si vyhľadával služby, ktoré sú celosvetovo úspešné, a veľmi efektívne a rýchlo ich replikoval. Tým pádom nedával priestor domácim používateľom, aby hľadali alternatívu. Klobúk dole, do dnešného dňa majú obrovský podiel na trhu.

Prihláste sa na odber newslettra MediaBrífing a každý piatok dostanete súhrn všetkého dôležitého o médiách.

Ako vravíte, Seznam si drží silnú pozíciu na českom trhu, Zoznamu sa až tak nedarí. Naozaj je to len tým, že Slováci a Česi sú odlišní?

Zoznam mal od začiatku veľa partnerov, ale konkurencia vždy vyvinula veľmi silné aktivity, aby ich od Zoznamu odtrhla. Boli u nás Reality.sk, boli u nás cestovné poriadky, iMHD a tak ďalej. Veľmi veľa produktov, ktoré sú dnes zaparkované inde.

Bol u nás ICQ, žiaľbohu, to sa nezapočítavalo do návštevnosti, keďže to bola aplikácia. Keď prišli na Slovensko, mali okolo 200-tisíc inštalácií. Vďaka Zoznamu ich mali 800-tisíc. To bol obrovský nárast a keby sa v tom čase mohol instant messaging započítavať do oficiálnych štatistík, tak by sme dosahovali neskutočné pageviews (počty zobrazených stránok, pozn. red.).

ICQ v tom čase chcelo spustiť prvú internetovú televíziu, rokovali sme o tom v Tel Avive, ale minimálne garancie, ktoré podmieňovali, boli uletené. V tom čase nebol lokálny trh dostatočný na to, aby sme ten priestor dokázali predávať mediálnym agentúram. Takže balíček ICQ a ICQ televízie nám nedával zmysel.

Na začiatku teda u nás bolo veľa hráčov, ktorí sa postupne poodtrhávali. Dominantní sme boli do roku 2008, kým sme boli v partnerstve s vydavateľstvom časopisov a novín (spoločnosťou Ringier vydávajúcou napríklad Nový Čas, pozn. red.), a keď sme mali spoločný projekt Bleskovky.

Bleskovky vtedy skončili pre ukončenie spolupráce medzi Zoznamom a Ringierom, vy ste založili Topky. Neskôr ste povedali, že keby ste v roku 2008 nespustili Topky, mali by ste problém.

Nemali by sme problém, my by sme už neexistovali. Úplne otvorene. Dovtedy sme mali katalóg, titulku Zoznamu a Bleskovky. To boli tri kľúčové produkty.

Aké sú pre vás dnes dôležité služby ako katalóg, mail či vyhľadávanie?

Už to doznieva. Investovať do takýchto služieb je nezmysel, pretože nemáte kapacitu a zdroje, aby ste konkurovali globálnym hráčom. Vezmite si, že Gmail a Google Analytics boli dlho označené ako beta verzie, pritom to bol áčkový produkt oproti všetkému, čo existovalo niekde inde.

Kvalita bola neskutočná a nie je možné niečomu takému konkurovať.

Čím menšia krajina, tým viac sme chránení pred vstupom globálneho hráča, pretože sme pre neho takí malí, že sa mu neoplatí tu nič otvoriť. Skončilo to teda tak, že lokálne spravodajstvo a lokálne produkty sú stále zaujímavé a dokážeme ich udržať, ale už to nie je mail, nie je to vyhľadávanie v katalógu. Tie služby sú doplnok. Máme ich a budeme ich mať dovtedy, kým ich klienti budú navštevovať.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Ekonomicky sa vám stále výborne darí…

…čo sa týka zisku, sedem rokov ideme hore.

Podľa Finstatu ste mali vlani zisk 450-tisíc eur. Čo je teraz pre vašu firmu hlavným zdrojom príjmov?

Zmenil sa zdroj príjmov z agentúr na programatický príjem (programatický, teda automatický nákup online reklamy pomocou na to určených systémov, pozn. red.). Má to niekoľko benefitov. Môžete mať omnoho menší obchodný tím. Všetky tendre, do ktorých sa hlásite, obsahujú agentúrnu províziu, motivačné prvky, čo skresľuje cenník. Ten sa tak stáva veľmi netransparentným.

Príchodom programatiku nastúpilo niekoľko vecí. Jednou z nich je real-time bidding (aukcia online reklamy v reálnom čase, pozn. red.), ale prišlo aj DMP, teda data management platform (systém na správu dát, pozn. red.), ktorý vás vie kompletne zanalyzovať. Tam sa chcem uberať, čo sa týka zdrojov peňazí z predaja mediálneho priestoru.

Napríklad výnosy nám klesajú od roku 2018, ale zároveň nám rastie zisk, čiže sme oveľa efektívnejší. Mám menej obchodníkov, menej stretnutí s agentúrami, sme flexibilnejší. Chceme sa teda ďalej venovať programatiku, ktorý sa tento rok asi prehupne cez 50 percent oproti agentúram.

Stávate sa 100-percentným vlastníkom Zoznamu, ako sa tým zmení vaša práca?

Zmení sa a zásadne. Tým, že som vyškolený veľkou firmou, za čo som jej veľmi vďačný, tak vnútorné procesy zostanú zachované. Ale keď som povedal, že chcem do niečoho ísť, napríklad že chcem vytvoriť zľavový web, tak ľudia z controllingu povedali: nie, je mi to ľúto, to je nezmysel, to umrie.

V tomto smere sa mi uvoľňujú ruky. V minulosti sme radšej hľadali niečo na partnerstvo, pretože by bolo otázne, či by nás do toho akcionár pustil.

Príklad zľavového webu je reálny? Chceli ste do toho ísť, no nemohli ste?

Áno, chcel som do toho ísť. Ale keď si to vezmete, správne to odhadli. Kde sú dnes tieto služby?

Ako to vždy chodí – dve najväčšie sa udržia, ostatné majú problém.

Súhlasím. Zároveň však ani jedna služba tak, ako si ju na začiatku vymyslíte, za x rokov už nie je. Dnes sú to zážitkové portály.

Cenu kúpy Zoznamu ste nezverejnili. Má zmysel sa na ňu pýtať?

Nie, nemá to zmysel.

Akým spôsobom ste kúpu Zoznamu financovali?

Bolo to bankové financovanie.

Takže ste si požičali?

Áno.

Kupujete Zoznam ako súkromná osoba?

Nie, súkromnej osobe nikto takúto investíciu nepožičia. Bola nastavená

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Médiá

Rozhovory

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie