Dajme šancu aktívnym, zobudíme aj pasívnych

Kvalitné vzdelanie nie je hra s nulovým súčtom, teda že ak jednému pomôžete, niekto druhý musí stratiť.
Autor je analytik INESS
Netreba znova opakovať, že slovenské školstvo na tom nie je najlepšie. Ale existujú aj svetlé výnimky. Ostrovy pozitívnej deviácie, ktoré vytvárajú aktívni a inovatívni učitelia a riaditelia. Táto dobrá správa má však dva háčiky. Po prvé, títo aktívni jedinci nemajú na ružiach ustlané a súčasné školstvo ich nepodporuje, skôr naopak, často im kladie polená pod kolená, čo časom vedie k ich rezignácii. Po druhé, týchto aktívnych jedincov je len menšina a zvyšok školstva si „ide svoje“.
Tieto dva problémy môžu pomôcť zmierniť autonómne školy, s ktorými majú skúsenosti v mnohých krajinách. Sú to školy, ktoré sú rovnako ako zvyšok bezplatné, financované z verejných zdrojov, ale majú jednu dôležitú výhodu: sú zbavené väčšiny regulácií, povinností a nariadení, ktoré sú spojené s vyučovacím procesom a vedením školy. Plus