Denník N

Keď som začínal písať, netušil som, čo o Kunderovi zistím. Šokovalo ma to, hovorí jeho životopisec

Spisovateľ a scenárista Jan Novák. Foto N - Tomáš Benedikovič
Spisovateľ a scenárista Jan Novák. Foto N – Tomáš Benedikovič

Aktualizované 12. júla 2023 – Milan Kundera zomrel vo veku 94 rokov. Po správe o jeho úmrtí znovu nasadzujeme starší rozhovor s Janom Novákom, ktorý napísal podrobnú knihu o jeho živote a dobe v Česku až do jeho emigrácie.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

O máloktorej knihe sa v Česku diskutovalo tak veľa ešte pred jej vydaním. Môžu za to trochu aj literárni vedci. Až doteraz sme si museli vystačiť bez biografie jedného z najznámejších českých spisovateľov – Milana Kunderu.

Jan Novák však žiadnym literárnom vedcom nie je. Napriek tomu sa na niekoľko rokov ponoril do Kunderovho života a priniesol o ňom viac detailov, než by ste možno chceli vedieť.

Vaša kniha oživuje debatu, nakoľko dielo súvisí so svojím tvorcom, presnejšie, či môžu morálne pochybenia tvorcu ovplyvniť kvalitu diela. Jedna názorová strana by dielo chybujúceho tvorcu údajne nevzala do ruky, iní sa oháňajú trebárs Célinom, ktorý bol oslnený fašizmom, a tvrdia, že im je jedno, aký bol autor v skutočnom živote, že dielo je samostatný artefakt. Na akú stranu sa staviate vy?

Ja si rovnako ako filozof Benedetto Croce myslím, že dielo je len akýsi medzičlánok medzi tvorcom a čitateľom, divákom, poslucháčom; že umeniu vlastne ide o akési prepojenie dvoch ľudí prostredníctvom diela.

Ako spisovateľ zažívam najlepšie chvíle, keď mi nejaký čitateľ o tomto prepojení rozpráva, keď mi napríklad niekto povie, že po prečítaní mojej knihy o Mašínovcoch zmenil názor na celú kauzu, alebo keď mi niekto ďakuje, že nemohol prinútiť svojho syna k čítaniu a že práve prečítanie mojej knihy synov odpor zlomilo a stal sa z neho prakticky knihomoľ.

Čo to prináša do debaty o tom, aký je vzťah diela so životom tvorcu? Určite si nemyslím, že by spisovatelia boli nejakí morálni titani len preto, že píšu. Povedal by som, že ich etika odzrkadľuje etiku spoločnosti okolo nich – že sú medzi nimi príkladné aj menej príkladné osobnosti. A preto je čítanie dobrodružstvom, o to väčším, o čo problematickejší je sám tvorca.

Zmenil sa váš vzťah ku Kunderovým knihám potom, čo ste sa o ňom dozvedeli to, čo ste sa dozvedeli? Neobávate sa, že by mohol prípadný čitateľ vašej knihy jeho dielo zavrhnúť?

Veľa vecí, ktoré som sa o ňom počas písania dozvedel, ma prekvapilo, ale môj vzťah k jeho dielu sa nezmenil. Jeho veľké texty vždy stáli za čítanie a budú za to stáť vždy. Prípadný čitateľ, ktorý by jeho dielo zavrhol, pretože vyžaduje od spisovateľa, aby bol morálnym vzorom, by najviac uškodil sám sebe.

Tomu by som povedal, aby Kunderu čítal a aby začal poviedkou Falošný autostop a pokračoval románom Život je inde. Je to síce komplikovaný človek s podivným osobným príbehom, ale ako spisovateľ je vynikajúci.

Nemôže byť vynikajúcim spisovateľom aj pre to, že mal práve taký životný príbeh?

Určite to jeho písaniu neuškodilo, ale všetko

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Kultúra, Svet

Teraz najčítanejšie