Denník N

Učí deti variť: Mali sme zabíjačku, robili sme domácu majonézu aj thajskú kuchyňu. Dôležité je ich zaujať (+ recepty)

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Peter Wetzler je učiteľ na súkromnej strednej škole. Vedie krúžok varenia a má aj svoj blog, kde radí, ako sa zdravo stravovať a kde nájsť kvalitné potraviny.

V rozhovore hovorí:

  • ako naučiť deti jesť zdravo,
  • aké majú zlozvyky,
  • koľko by malo stáť kilo kuracieho mäsa,
  • na čo si v potravinách dávať pozor,
  • ale aj to, čo sú lokálne potraviny.

Učíte deti zdravo sa stravovať. Na workshopoch s nimi robíte sladkosti, ale v zdravšej verzii. Napríklad domáce horalky. Ak sú zvyknuté na sladkosti z obchodu, sú ochotné jesť aj zdravšie verzie?

Mám dobré skúsenosti, aj keď uznávam, že zdravé sladkosti niekedy nechutia dobre. Ale viete ich pripraviť tak, aby chutili lepšie. Deti treba nechať objavovať. Ak dieťa nechce niečo ochutnať, nenútim ich. Snažím sa ich na workshopoch zapájať do prípravy. Napríklad robíme dobroty zo sušeného ovocia. Pomelieme marhule, maliny, orechy a obalíme to v malinovom prachu. Vyzerá to veľmi pekne a keď ich do toho zapojíte, môžu si vybrať, aké ovocie majú rady. Takto si ich môžete získať a ony sa naučia na zdravšie sladkosti.

Keď s nimi robíte na workshopoch, majú skúsenosti z varenia? Vedia urobiť základné jedlá alebo si pripraviť desiatu?

Je to tak 50 na 50. Učím na strednej škole LEAF Academy, kde s kolegyňou vedieme krúžok varenia. Stretávam sa s deťmi, ktoré majú základy z domu a sú šikovné. Ale máme aj študentov, ktorí nevedia držať ani nôž. A sú to stredoškoláci. Závisí to od toho, aké majú návyky z domu. Mali sme žiakov, ktorí vedeli, ako sa zdravo stravovať, ale aj takých, čo prvýkrát videli niektoré základné potraviny.

Ako vyzerá váš krúžok varenia?

Niektoré recepty navrhujeme my s kolegyňou, niektoré deti. Robíme ich od základu. Minule chceli robiť batatové hranolky. Zohnali sme bataty, urobili sme k nim domácu horčicu aj majonézu. Mali sme u nás hostí z čínskej školy a dve študentky prišli na ochutnávku. Nevedeli, že majonéza a horčica sa dajú vyrobiť. Videli to prvýkrát. V škole sme robili napríklad aj zabíjačku.

Ako to vyzeralo?

V škole sme nemohli zabíjať prasa, ale kúpili sme si prasacie polovičky, objednali mäsiarov a deti im pomáhali. Videli tak, že klobása neprišla len tak do obchodu, ale že to bolo zviera. V januári chodíme s deťmi mimo školy – volá sa to off-site. Vzal som ich na farmu, kde sa vyrábajú syry a jogurtové produkty. Chovajú zvieratá, podoja ich a robia tam aj výrobky. Videli, ako proces vyzerá. Ak sa na základe toho rozhodnú, že budú vegetariáni, je to v poriadku. Pre mňa je dôležité, aby to videli a vedeli, ako sa čo robí a ako to vzniká.

Ako zabíjačku vnímali? Chceli to vidieť a podieľať sa na tom?

Zabíjačky sa zúčastnili iba tí študenti, ktorí chceli, a vopred sa prihlásili. Pri takýchto aktivitách je veľmi dôležité študentov nenútiť. Tí, ktorí sa tejto celodňovej aktivity zúčastnili, boli nadšení, a veľmi sa im to páčilo. Študentom, ktorí sú napríklad vegetariáni, sme sľúbili, že budeme vyrábať syr a syrové výrobky.

Čo študentov najviac baví variť?

Musíte u nich vzbudiť záujem a 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Slovensko, Zdravie

Teraz najčítanejšie