Denník N

Podcast: Oči dokorán pre sochu Vreteno

Diela Štefana Belohradského - socha Vreteno (GMB), Kresba kyvadlom a socha Premeny (Web umenia).
Diela Štefana Belohradského – socha Vreteno (GMB), Kresba kyvadlom a socha Premeny (Web umenia).

Sochu Štefana Belohradského vybral popredný český kritik Jindřich Chalupecký na výstavu Trinásť zo Slovenska do kultovej pražskej galérie Špálovka v roku 1967, aby ukázal, že slovenskí autori sa nevenujú iba témam vidieka, práce roľníkov či prírody, ale aj mestu a súčasným inšpiračným trendom.

Denník N v spolupráci s Galériou mesta Bratislavy prináša podcast o vizuálnom umení s názvom Oči dokorán.

Každý mesiac v ňom výtvarníčka Monika Pascoe Mikyšková vyberie jedno dielo a predstaví ho spolu s autorom či autorkou, respektíve s teoretikom umenia.

Tretie vydanie približuje sochu Vreteno od Štefana Belohradského.

Štefan Belohradský: Vreteno (Konštrukcia 1.), 1965, kov, výška 128 cm. Zbierka GMB

Štíhla kovová socha vznikla v roku 1965 a je príkladom abstraktnej geometrie, výtvarného smeru, ktorý vychádzal z matematických princípov.

O diele a tvorbe Štefana Belohradského sa Monika Pascoe Mikyšková rozpráva s teoretičkou umenia Ľubou Belohradskou.

Štefan Belohradský

(1930 – 2012) najprv začal štúdium architektúry na FA STU v Bratislave, neskôr absolvoval aj odbor sochárstva na VŠVU a patril k popredným predstaviteľom československej sochárskej scény v 60. rokoch. Na Slovensku stál pri vzniku Klubu konkretistov, ktorý združoval umelcov pôsobiacich v oblasti geometrickej abstrakcie a konštruktivizmu. Jeho diela boli vystavené na prestížnych medzinárodných prehliadkach vrátane svetovej výstavy Expo v Osake v roku 1970. Diela Štefana Belohradského sú v zbierkach Slovenskej národnej galérie, Národného technického múzea v Prahe a v ďalších galériách na Slovensku a v zahraničí.

Podcast Denníka N

Kultúra

Teraz najčítanejšie