Podcast: Oči dokorán pre sochu Vreteno
Sochu Štefana Belohradského vybral popredný český kritik Jindřich Chalupecký na výstavu Trinásť zo Slovenska do kultovej pražskej galérie Špálovka v roku 1967, aby ukázal, že slovenskí autori sa nevenujú iba témam vidieka, práce roľníkov či prírody, ale aj mestu a súčasným inšpiračným trendom.
Denník N v spolupráci s Galériou mesta Bratislavy prináša podcast o vizuálnom umení s názvom Oči dokorán.
Každý mesiac v ňom výtvarníčka Monika Pascoe Mikyšková vyberie jedno dielo a predstaví ho spolu s autorom či autorkou, respektíve s teoretikom umenia.
Tretie vydanie približuje sochu Vreteno od Štefana Belohradského.
Štíhla kovová socha vznikla v roku 1965 a je príkladom abstraktnej geometrie, výtvarného smeru, ktorý vychádzal z matematických princípov.
O diele a tvorbe Štefana Belohradského sa Monika Pascoe Mikyšková rozpráva s teoretičkou umenia Ľubou Belohradskou.
Štefan Belohradský
(1930 – 2012) najprv začal štúdium architektúry na FA STU v Bratislave, neskôr absolvoval aj odbor sochárstva na VŠVU a patril k popredným predstaviteľom československej sochárskej scény v 60. rokoch. Na Slovensku stál pri vzniku Klubu konkretistov, ktorý združoval umelcov pôsobiacich v oblasti geometrickej abstrakcie a konštruktivizmu. Jeho diela boli vystavené na prestížnych medzinárodných prehliadkach vrátane svetovej výstavy Expo v Osake v roku 1970. Diela Štefana Belohradského sú v zbierkach Slovenskej národnej galérie, Národného technického múzea v Prahe a v ďalších galériách na Slovensku a v zahraničí.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].