Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: 4 najčastejšie omyly, ktoré sa objavujú v diskusiách o Facebooku

MediaBrífing je piatkový newsletter o médiách a žurnalistike. Prihláste sa na odber a dostanete ho každý piatok do schránky. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:

  • Aké omyly o Facebooku odhalil súčasný bojkot svetových značiek.
  • RTVS spustí spravodajský web najskôr koncom roka.
  • Tlačová rada rieši portál Pluska pre sexualizáciu dieťaťa.
  • Agentúra TASR sa stala jediným vlastníkom webov Teraz a Tablet TV
Ilustračné foto: Snowscat / Unsplash / CC

Diskusie o tom, ako by mali fungovať sociálne siete a kde sú hranice slobody slova, bývajú zaujímavé, lenže často sú postihnuté stále sa opakujúcimi nedorozumeniami. Deje sa to aj teraz, keď sa už viac ako 800 svetových značiek rozhodlo bojkotovať Facebook, pretože nerobí dosť v boji proti šíreniu nenávistných prejavov a škodlivých dezinformácií.

Je preto dobré si v takejto chvíli zopakovať, ktoré omyly sú v týchto debatách hojne zastúpené, no sú chybné.

1. Vynálezca nie je zodpovedný za zneužitie svojho vynálezu

Alfred Nobel nemôže za všetky obete dynamitu, Albert Einstein nenesie zodpovednosť za atómovú bombu a ani šéf Facebooku Mark Zuckerberg nemôže zato, že niektorí ľudia jeho sociálnu sieť zneužívajú na šírenie toxického obsahu.

Taký argument sa často ozýva v diskusiách, neraz s dôvetkom, že Facebook sme si zničili my používatelia. Vraj je to naša chyba, ak nevyzerá podľa našich predstáv.

Nie je to však pravda. Zuckerberg nie je pasívny vynálezca, ktorého dielo sa vybralo iným smerom, ako zamýšľal, ale je výkonným riaditeľom, navyše s väčšinovým podielom vo firme. Aj keby sa teda ostatným akcionárom nepáčilo, ako Facebook vyzerá, a chceli ho zmeniť, bez Zuckerbergovho súhlasu to nie je možné.

Šéf Facebooku dostal v posledných rokoch bezpočet upozornení, že jeho sieť je plná nevhodného obsahu, že je zneužívaná, že moderovanie je nedostatočné a kontrolné mechanizmy nefungujú. Výhrady zľahčoval a prioritu mal vždy biznis, nie ochrana používateľov. Tomu sa dá z ekonomického hľadiska rozumieť, no problémy ho dobehli a teraz musí niesť zodpovednosť za svoje manažérske rozhodnutia.

2. Facebook je len zrkadlom spoločnosti

Facebook používa každý mesiac viac ako 2,6 miliardy ľudí na celom svete, a teda len odzrkadľuje dobré aj zlé stránky spoločnosti.

Takýto argument použil tento týždeň aj manažér Facebooku Nick Clegg šéfujúci tímu, ktorý má vo firme na starosti globálne záležitosti a komunikáciu. „Platformy ako Facebook nastavujú spoločnosti zrkadlo,“ napísal Clegg. „Všetko dobré, zlé a škaredé v spoločnosti sa prejaví aj na našej platforme.“

Avšak nie je to úplne pravda. Facebook má podiel viny na polarizovaní spoločnosti, šírení neprávd a normalizovaní extrémov. Algoritmy Facebooku cielene zneužívajú slabosti ľudskej psychiky, vyvolávajú závislosti a sťažujú ľuďom chápanie toho, čo sa vo svete deje.

Dobrým príkladom je nedávne odhalenie denníka Wall Street Journal: zamestnanci Facebooku skúmali, či

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Facebook

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

Komentáre, Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie