Denník N

Bytosti temna a okraja. Fotograf Matúš Zajac sa ponoril do bizarných svetov

Foto - Matúš Zajac
Foto – Matúš Zajac

Snímky z dlhodobých projektov zachytávajú subkultúru fetišu, surrealizmus života i sociálne dno.

Muž s diabolským výrazom tváre, tetovanie, zlomená ruka, na hrudi mačka. Kolorit prazvláštneho interiéru. Dve liliputánske postavy skrčené na stoličkách. V rukách mikrofóny, predvádzajúc pitoreskné predstavenie. Nahé ženské telo zviazané lanami do oblúka. Latexové čižmy, na zemi odlesk tmavej tekutiny.

Matúš Zajac fotografuje na miestach, do ktorých by sme sa nedostali. Alebo by sme mali strach do nich vstúpiť. Najpravdepodobnejšie by sme však vôbec nevedeli, že existujú. Sú skryté. Sú mimo dosahu. A napriek tomu sú súčasťou nášho sveta.

Náhľad za hranice bežnej, ustálenej spoločnosti a na ľudí, ktorí sa tam nachádzajú, ponúka fotograf vo svojej novej knihe In.

Foto – Matúš Zajac
Foto – Matúš Zajac

Od Out ku In

Všetko sa začína príbehom zo základnej školy, na ktorú prestúpil z inej. Vidí mreže a za nimi hluchonemé deti. Ten svet ho fascinuje. „Vždy som si vyberal kamarátov, ktorí boli zvláštni. Mali doma prasatá vo vani, po byte behali sliepky. Pilo sa tam. Alebo to boli rovesníci, ktorí trpeli nejakými poruchami,“ hovorí Matúš Zajac.

Toto nasmerovanie mu už ostalo. V sedemnástich začal fotiť v rómskych osadách. Pred šiestimi rokmi mu vyšla kniha Out, v ktorej sa cielene venoval rôznym podobám kultúr okraja. Spúšť fotoaparátu smerovala na útulok pre bezdomovcov, cirkusové šapitó, temnú klubovú scénu. Venoval sa tým, ktorí sú „out“, čiže mimo mainstreamu. Chcel ich zachytiť a ukázať, že existujú.

Potom prišla fáza „in“. Záujem o spoločenské marginálie ostal, Zajac však už nechcel byť len vonkajším pozorovateľom. Chcel preniknúť dovnútra, do srdca zvláštnych komunít, priamo k tým ľuďom. Ideálne až pod kožu, do hláv a psychiky. Nastalo niekoľkoročné obdobie zbližovania, vnikania, hľadania. Nebezpečné, vzrušujúce. „Na hrane“, ako hovorí.

Foto – Matúš Zajac
Foto – Matúš Zajac

Ponor do temnoty

„Prišiel som na čiernu párty, kde je zakázané fotiť. Vyšiel som po schodoch, bol tam bar a pri ňom

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie