Manažér spoplatnenia diaľnic: Chceme, aby nákladiaky išli po diaľnici a nie cez obce, ak tam nenakladajú
Jaroslava Ivanca čakajú náročné rokovania. Keďže je podpredsedom predstavenstva a riaditeľom úseku spoplatnenia a informačných technológií v Národnej diaľničnej spoločnosti, má v náplni práce aj debaty s vedením prevádzkovateľa elektronického mýta, spoločnosti SkyToll. Tá mýto prevádzkuje po kritizovanom tendri od roku 2010.
V zmluve so SkyTollom sa píše o opcii a tiež o tom, že ak od nej bude štát chcieť kúpiť mýtny systém, mohlo by ho to stáť prinajhoršom aj 400 miliónov eur. Ivancova debata s manažérmi od mýta o prípadnom získaní systému do vlastníctva štátu bude o to náročnejšia, že Národná diaľničná práve pripravuje nový tender. V rozhovore vysvetľuje aj:
- kedy NDS vyhlási nový mýtny tender,
- čo urobia, ak ho nestihnú dotiahnuť, kým vyprší zmluva so SkyTollom,
- ako pomôcť preťaženým obciam od kamiónov,
- či sa v budúcnosti ráta, že aj osobné autá prejdú zo známok na mýto, ale aj
- prečo diaľniční manažéri dotiahli tender z bývalej éry a objednali kontrolu diaľničných známok za 9 miliónov eur s DPH.
Od februára funguje 365-dňová diaľničná známka. Bol dobrý nápad zaviesť ju?
Ukazuje sa, že áno. Ľudia na ňu v drvivej väčšine prechádzajú. Tá pôvodná ročná známka bola cenovo nespravodlivá napríklad pre toho, kto si ju chcel kúpiť v máji. Keďže jej za každých okolností končí platnosť v januári nasledujúceho roka bez ohľadu na to, kedy ste ju kupovali, v lete ste si ju kúpili už len na polročné jazdenie, ale zaplatili ste rovnako 50 eur, ako keby ste si ju kupovali v marci.
V skutočnosti sa