Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Admini nekontrolujú všetky príspevky, ktoré ľudia nahlásia. Audit odhalil nové nedostatky Facebooku

MediaBrífing je týždňový newsletter o všetkom, čo potrebujete vedieť o médiách. Prihláste sa na odber a dostanete ho každý piatok mailom. Dnes sa okrem iného dočítate:

  • Čo odhalil veľký audit Facebooku.
  • Rektor navrhol, aby české univerzity kúpili Lidové noviny.
  • Poľská verejnoprávna televízia využíva pred voľbami antisemitizmus.
  • Pluska chystá nový dizajn webu.
Foto – Facebook

Právnici a odborníci na ľudské práva robili dva roky podrobný a nezávislý audit Facebooku. Skúmali, ako sociálna sieť pristupuje k nenávistným príspevkom, dezinformáciám a ďalším problémom. Tento týždeň zverejnili veľmi kritické výsledky.

Slovenské médiá sa im podrobnejšie nevenovali a svetové väčšinou len zhrnuli hlavné zistenia a odporúčania. Avšak celý dokument má až 89 strán (pdf) a obsahuje viaceré nové informácie, ktoré sme o fungovaní Facebooku doposiaľ nemali.

Dnes si preto v MediaBrífingu expresne zhrnieme hlavné zistenia auditu a vypichneme niektoré nové a zaujímavé informácie.

Čo audit odhalil? Žiadne prekvapenie. Analýza si všíma, že sociálna sieť urobila v posledných dvoch rokoch viac ako kedykoľvek predtým, no zároveň má vážne problémy prakticky vo všetkých skúmaných oblastiach – nevie dostatočne bojovať proti nenávistným príspevkom a obťažovaniu na sieti, nezvláda boj proti falošným správam, nedokáže zabrániť pokusom o manipulácie volieb. Facebook nemá až taký problém s pravidlami, tie sú z veľkej časti napísané dobre, no nezvláda ich vynucovanie.

Na čo sa zamerali médiá? Zahraničné médiá si všímali najmä tú časť auditu, ktorá kritizuje postoj Facebooku k Donaldovi Trumpovi. Americký prezident opakovane šíri nepravdivé informácie, vyhrážky či urážky, no sociálna sieť proti nemu odmieta zakročiť. Facebook totiž dal politikom väčšiu slobodu ako ostatným používateľom a ich príspevky ostanú online, aj keď porušia pravidlá. Politici tiež nepodliehajú fact-checkingu, a tak môžu na Facebooku šíriť nepravdy bez penalizácie. Autori auditu to kritizujú a upozorňujú, že ak je sloboda slova pre manažment Facebooku najvyššou hodnotou, ostatné dôležité hodnoty môžu byť postavené do úzadia.

Čo urobí Facebook? Audit si ešte v roku 2018 dobrovoľne objednal samotný Facebook a pod tlakom verejnosti sľúbil, že výsledky zverejní. Autori auditu vyspovedali viac ako sto organizácií dohliadajúcich na dodržiavanie ľudských práv, hovorili s právnikmi, členmi amerického kongresu a zamestnancami Facebooku. Avšak výsledky auditu nie sú pre firmu záväzné. Prevádzková šéfka Sheryl Sandbergová napísala vágne stanovisko, v ktorom tvrdí, že Facebook dosahuje progres, čaká ho ešte dlhá cesta a kritická analýza ukázala, v čom sa môžu zlepšovať. No Sandbergová nepredstavila konkrétny časový plán toho, čo by sa malo zlepšiť. Facebook len oznámil, že vytvorí post viceprezidenta, ktorý má dozerať na kritizované oblasti a proaktívne hľadať riešenia.

Operačné stredisko Facebooku v Dubline. Foto – Facebook

Aké nové informácie audit odhalil?

Admini nekontrolujú všetky nahlásené príspevky. Od roku 2018 môžu používatelia upozorniť na facebookové príspevky obsahujúce nepravdivé informácie o voľbách. Sociálna sieť tým chcela bojovať napríklad proti falošným správam zameraným na zníženie volebnej účasti.

Avšak audit odhalil, že tieto nahlásenia sú len uložené v systéme a administrátori sa nimi zaoberajú až v momente, ak si na nejaký príspevok sťažuje veľa ľudí. Väčšinu príspevkov z oblasti manipulácie volieb teda nikdy žiaden človek nekontroloval.

Facebook sa bráni, že počas amerických volieb v roku 2018 zistili, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Facebook

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie