Denník N

Letecké snímky Muránskej planiny od roku 2006 dokazujú, že viac ako lykožrút ničí prírodu ťažba dreva

Zničená cesta na Muránskej planine. Foto – archív Milana Boroša, riaditeľa Správy NPMP
Zničená cesta na Muránskej planine. Foto – archív Milana Boroša, riaditeľa Správy NPMP

Nekonečné polemiky, či ťažiť les po kalamite alebo ho nechať na samovývoj, dostali jasnejšiu odpoveď.

28. júna bol v oblasti Muránskej planiny mimoriadny úhrn zrážok – okolo 120 milimetrov. V ostrej zákrute na úseku medzi Červenou Skalou a Muráňom voda odplavila z oboch strán časť nedávno opravenej asfaltovej cesty. Dnes je komunikácia uzavretá. Potrvá dlho, kým ju Banskobystrický samosprávny kraj ako vlastník opraví.

Čo je príčinou katastrofy? O odpoveď na túto otázku sa vedú spory. Veľká prietrž mračien, na akú si nespomínajú ani najstarší miestni, je len časťou odpovede. Tou druhou, podstatnejšou, je odlesnenie okolitých porastov.

„Zaujímalo ma, či náhodou nie je hlavnou príčinou výrub lesa v okolí toku. Ako som predpokladal, veľmi pravdepodobne je tam priamy súvis,“ hovorí konateľ firmy Eurosense Robert Barca. Tá od roku 2002 aktualizuje každé tri roky podrobné letecké snímkovanie celého Slovenska. Presné ortofotomapy ukazujú reálny stav v teréne a slúžia ako podklad pre štátne inštitúcie, samosprávy aj firmy.

Riaditeľ Správy Národného parku Muránska planina (NP MP) Milan Boroš získal video a fotografie z dronu inkriminovanej časti zničenej cesty. Barca si overil, že nejde o miesto zo zoznamu rizikových území pre mapy povodňového ohrozenia a povodňového rizika. Tie spracováva Slovenský vodohospodársky podnik, š. p., (SVP) pre ktorý firma Eurosense vyhotovuje digitálny model terénu a prieniky rozsahu záplav zo simulovania aj tisícročných úhrnov zrážok.

Zničená cesta. Foto – archív Milana Boroša, riaditeľa Správy NP MP

Rúbali aj tam, kde nebol lykožrút

Je tu niekoľko

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Slovensko

Teraz najčítanejšie