Denník N

Fakty a mýty o vegánstve: Prečo si Chára môže dovoliť byť vegánom a tínedžer už menej

[Diskutujte s odborníkmi na pohyb a stravovanie vo facebookovej skupine Pohyb a zdravá strava – rady, tipy a odporúčania.]

V Spojených štátoch amerických stúpol medzi rokmi 2014 až 2017 počet vegánov o 600 percent, v Spojenom kráľovstve v období rokov 2006 až 2018 o zhruba 400 percent.

Záujem o vegánstvo sa v ostatných piatich rokoch podľa Googlu zvýšil sedemnásobne. Dnes sa tento pojem vyhľadáva štyrikrát viac ako vegetariánstvo a bezlepková diéta.

Vegánstvo sa vo všeobecnosti spája so znížením hmotnosti či znížením krvného tlaku a cholesterolu. Na druhej strane sa hovorí, že strava bez živočíšnych produktov nedokáže zabezpečiť dostatočný príjem vitamínu B12 či bielkovín.

Ako je to však naozaj? Denník N sa pozrel na všetky dôležité otázky o vegánstve a spolu s odborníkmi na výživu na ne hľadal odpovede.

V článku sa dozviete aj:

  • aké sú pozitívne účinky vegánskej stravy;
  • na ktorú minerálnu látku si musia dávať vegáni špeciálny pozor;
  • či a ako môžu nahrádzať živočíšne bielkoviny;
  • ako vplýva vegánstvo na športovcov;
  • kedy pocíti vegán skutočné výsledky a kedy je to placebo.

Pomáha vegánstvo pri chudnutí? 

Podľa vedca v oblasti zdravej výživy na Univerzite Komenského v Bratislave Viktora Bielika „vegánstvo patrí k zdravším spôsobom stravovania“.

Bielik upozorňuje, že tradičné vegánstvo vychádza z rastlinných zdrojov, no tých priemyselne neupravených. „Vegánska tyčinka, ktorá vydrží v obale ‚čerstvá‘ aj niekoľko mesiacov, nie je ideálnou predstavou čerstvej rastlinnej potravy.“

„U zdravého človeka nevidím dôvod

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Radíme športovcom

Človek, Šport a pohyb, Veda, Zdravie

Teraz najčítanejšie